Mxz 500 1998

mxz 500

Ny medlem
23 feb 2021
3
0
1
24
.
Tjena har en mxz 500 från 1998 som jag inte vet så mycket om men tänkte trimma den lite några hk mer.

Vad är lättast att göra kan man byta cdi Boxen eller något är ny så vet inte om den har cdi Box men ska väll finnas?
 

mxz 500

Ny medlem
23 feb 2021
3
0
1
24
.
Tjena har en mxz 500 från 1998 som jag inte vet så mycket om men tänkte trimma den lite några hk mer.

Vad är lättast att göra kan man byta cdi Boxen eller något är ny så vet inte om den har cdi Box men ska väll finnas?
.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Det trista svaret, som ju inte ger fler hästkrafter men som gör att skotern känns piggare, är att skaffa något slags variatorkit eller åtminstone renovera variatorn. Visst kan det finnas pipor, slutburkar, luftburkar etc. till den, men jag är väldigt tveksam till att du får desto mer hästkrafter ur motorn för det. Tror inte du behöver byta någon CDI-box för att trimma (tror inte heller att något sådant byte skulle ge något speciellt, om det ens är möjligt), det är ju en gammal förgasarmotor så det du kan behöva göra om du t.ex. sätter på någon pipa är ju att göra olika justeringar på förgasarna så att den får mer bensin (alternativt gå upp i storlek på förgasarna, tror det är Mikuni 38mm på din, Mxz 583 1998 t.ex. har Mikuni 40mm istället). Behövs inte grejas något i CDI-boxen för det. Ja, variatorn kan behöva viktas på också om ditt trim ger någon hästkraft extra.

Det vettigaste om du vill få mer att åka med är antagligen att spara pengarna som du tänkt lägga på trim, försöka sälja din till ett bra pris och sen använda pengarna till att köpa en Mxz 670 1998 istället (eller annan skoter som har vassare motor än din redan från början).
 
Reactions: mxz 500

mxz 500

Ny medlem
23 feb 2021
3
0
1
24
.
Det trista svaret, som ju inte ger fler hästkrafter men som gör att skotern känns piggare, är att skaffa något slags variatorkit eller åtminstone renovera variatorn. Visst kan det finnas pipor, slutburkar, luftburkar etc. till den, men jag är väldigt tveksam till att du får desto mer hästkrafter ur motorn för det. Tror inte du behöver byta någon CDI-box för att trimma (tror inte heller att något sådant byte skulle ge något speciellt, om det ens är möjligt), det är ju en gammal förgasarmotor så det du kan behöva göra om du t.ex. sätter på någon pipa är ju att göra olika justeringar på förgasarna så att den får mer bensin (alternativt gå upp i storlek på förgasarna, tror det är Mikuni 38mm på din, Mxz 583 1998 t.ex. har Mikuni 40mm istället). Behövs inte grejas något i CDI-boxen för det. Ja, variatorn kan behöva viktas på också om ditt trim ger någon hästkraft extra.

Det vettigaste om du vill få mer att åka med är antagligen att spara pengarna som du tänkt lägga på trim, försöka sälja din till ett bra pris och sen använda pengarna till att köpa en Mxz 670 1998 istället (eller annan skoter som har vassare motor än din redan från början).
Tack för svar ska fortsätta att kolla runt för har inte så mycket pengar så måste va så billigt som möjligt men bra

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tack för svar ska fortsätta att kolla runt för har inte så mycket pengar så måste va så billigt som möjligt men bra

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Om du vill ha det så billigt som möjligt och göra så stor skillnad som möjligt i hur pigg skotern känns så kolla som sagt på variatorkit eller att bara renovera variatorn. Eventuellt även dreva ner skotern, då kommer den bli piggare och få bättre acceleration men lägre toppfart. Sen så om du kan få hjälp av någon som är kunnig inom det att justera in förgasarna så att du får rätt bränsle-/luftblandning så kan det säkert också ge lite (original så är de flesta skotrar med förgasare något fetbestyckade från fabrik för att ha lite extra säkerhetsmarginaler). Men där är det viktigt att det är någon kunnig som gör det, om man justerar förgasarna att gå för snålt så kommer motorn skära. Ev. så kan det finnas någon modifierad luftburk eller tips på hur man kan modifiera luftburken för att den ska ge lite bättre flöde också. Det är nog det billigaste och bästa du kan göra.

Eller ett tips till, men det kan vara dyrare, är att se om du kan få tag i en ny matta med högre kammar. Det gör mycket för accelerationen (kommer dock i likhet med nerdrevning att sänka toppfarten). Jag har för mig att mattan som sitter på Mxz 500 1998 bara har 19 mm kamhöjd (jag hade en Formula 500 1997 tidigare som hade just 19 mm kamhöjd och jag tror samma gäller för Mxz 500 1998) och att gå upp till kanske 32 mm kamhöjd kommer göra stor skillnad på din skoters acceleration (samt hur den går i lössnö). Men helt nya mattor är dyra, så det gäller att du får tag i en begagnad i bra skick i så fall.

Slutburkar brukar oftast inte ge särskilt mycket, utan i många fall sänka effekten istället. Trimpipa/pipor brukar oftast ge någon hästkraft, men de är lite dyrare och just på en Rotax 494 RAVE så är det hur som helst inga större hästkraftsökningar det handlar om. Jag skulle nog inte säga att det är värt pengarna med pipa/pipor om du inte får tag i dem väldigt billigt.
 
Reactions: mxz 500