Mountinskidor och mattryck på Summit 600?

F

Fredrikkoraudi

Hello Nerds :)

Jag hade en liten fundering ang mattryck!

Jag har en Skidoo Summit 600 -99 som jag är mera än nöjd med. En kompis till mig har köpt en Skidoo Summit 550F fläktkylda 2005 modellen ifrån USA som väger extremt lite och då kom vi in på mattryck. Min har mycket mera mattryck än hans och hans Summit bokstavligt talat flyter på snön och då har jag funderat om jag kan sänka mitt mattryck.. Nu till frågan: Skulle jag kunna lätta lite på mattrycket om jag monterar Mountinskidor? Tror dom satt på Summitarna efter -02.. Eller om den vill ta sig fram bättre i snön med sådna skidor istället för orginalskidor? Och nu när jag ändå har skrivit så kan jag ju också fråga: Jag har köpt 4" styreshöjare till min Summit, Kommer jag att lyckas höja styret en bit iallafall innan vajrar osv är för korta?

MVH

Fredrik

Edit: Gissar det var admin som flyttade, tackar, men ja tyckte de var teknik i de hela? :)

Last edited:

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
48
Luleå
Hade själv en likadan summit fram tills i höstas. Du borde helt klart kunna förbättra lössnöegenskaperna genom att skaffa andra skidor. Dom som sitter på är lite smala, det tyckte då jag.

Men sedan ska du ju kanske inte jämföra din 99:a med en fläktkyld 05:a iaf inte när det gäller framvagnens vikt. Han har mkt lättare maskin, men du har bättre klipp i snurran. Det som jag märkte med min 99:a var att man skulle släppa mycket på balataremmen i boggin. Då lyfter den framvagnen mycket lättare vilket är bra i lössnön (på led är en annan femma, men nu pratar vi ju lössnö).

Angående 4" höjjaren så är jag skeptisk. Själv hade jag en 2" och t o m det var nära max vad kablaget klarade.

F

Fredrikkoraudi

Balataremmen är längst ner i "skenorna" så den är släppt mest vilket förbättrade egenskaperna när de var plant, men uppför var de lite jobbigt för den lyfte konstant, jobbigt att måste behöva släppa på gasen men vad gör man för att inte slå över :)

Jag tror också att 4" är för mycket men du sa att du hade 2" och de blev bra, ska kolla in vad som finns att inhandla men ja tackar så mkt för svaret!! :)

föressten, omman skaffar mountinskidor, tror du dom passar "rakt av" eller måste jag modda lite? :)

/F

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
48
Luleå
har ej provat några andra skidor, hör med försäljaren, posta gärna resultat här på leden när du vet :)

F

Fredrikkoraudi

Jarå jag postar när jag vet, ska dock beställa 2 " styreshöjjare idag :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om du skall beställa eftermarknadsskidor så är, enligt många, Simmons Flexiski den bästa som finns. Doo gjorde något halvtappert försök att efterlikna dem men det är tydligen stor skillnad mellan Doos kopia och originalet.