Mountain Max

Jegga

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Jag är fruktansvärt sugen på en Mountain Max och funderar starkt på att köpa en. Hur är årsmodelerna 97-99?? Det verkar vara svårt att hitta dessa till salu. Vad kan man få ge för en 99:a? Vill gärna ha synpunkter på dessa. Bra och dåliga. Finns det nån sida där man hittar bilder på äldre MM modeller?
 

polarisman

Semi PRO sledder
1 jan 2000
31
0
0
mm

varför inte en polaris rmk.
mm:en tycker jag är lite för klen, det är bara på varv effekten finns.
den går fint på leden, kanske bäst av alla djupsnömaskiner. men som sagt, jag gillar iaf inte trecylindrigt
///Henke
 

figge

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
MM -97

Min bror köpte en -97 hösten -96 och nu kört ca. 800 problemfria mil. Den drar lite soppa och går inte alls dåligt för att vara en lång med smal spårvidd. Men den är inte lika bra utanför spåret som nyare MM på grund av lägre kammar och för brant vinkel på mattan.Orsaken till att det är svårt att hitta några beg. kan vara att dom som äger en är nöjd med sin skoter.
 

Jegga

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hur verkar -00, och 01:eek:rna fungera? Går de bättre i snö? Högre kammar och mindre brant vinkel på mattan eller? Vad har -00 för färg?
 

Jegga

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
MM

Vad menar du med att den är för klen? Är det dåligt drag i botten eller? Hur går de om man stoppar pipor på dem? En RMK 700 99-00 är oxå intressant men för tillfället ligger MountainMaxen överst. Hur går RMK:n?
 

Jegga

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
MM vs RMK

Har just kikat lite på RMK 800!!!! Vet du något om den? Hur är den jämfört med MM och RMK 700?
Den tar väl rätt mycket soppa???
 

figge

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
MM -00

Jag har inte provat någon -00 men alla tidningar skryter att den är mycket lättkörd och har en av dom bästa ledegenskaperna av bergsklättrarna.-00 är blå vad jag vet, jag tror dom har varit blå från och med -98.
 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
Mmmm..

Den kom 97, och var då röd. Mattan var inte lika extrem som den är idag ("endast" 346cm). 98-99 fanns den inte (Dock fanns det en SRX700 MM -98, dvs en förlängd SRX med HK-matta.)

Det var årsm 00 som den "riktiga" MM med 358cm matta kom. Största förändringen till 01 var att den fick ett 360 graders tändsystem vilket skall ge starkare gnistor och därigenom en jämnare gång. Fick även SRX-lyset -01.
 

Thorg

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
MM700 -00

Jag köpte en MM, modell -00, förra hösten. Har kört ungefär 100 mil förra säsongen och är riktigt nöjd med maskinen.
Skillnaderna mot -99:an är att boggien har en flackare angreppsvinkel och att hela skotern är lackerad i blått (,vilket inte är någon fördel eftersom chassiet fort blir repigt på trailingarmar och fotsteg).
Jag har testat ett antal Summit 800 och kan väl ge mina åsikter dessa skotrar emellan. Tyvärr har jag inte provkört RMK-modellerna men jag har hört att de skall vara mycket motor och lite kontroll..

Största skillnaden mot Summit:en är motorn. Den känns betydligt råare på Summiten än på MM:en, även fast trean har ett bra vrid. Summit:en känns betydligt tyngre att hantera än MM:en, även fast viktskilladen är liten.
De nackdelar jag har upplevt på min maskin är hög bränsleförbrukning(2.5-3.5 l/m) samt att inte tumvärmaren är justerbar. Det jag vet är att andra Yamaha-ägare med trecylindriga motorer har bestyckat om förgasarna och på så vis fått ner bränsleförbrukningen till under 2 liter, något som jag skall göra innan säsongen tar fart.
Tumvärmaren är justerbar som standard på -01:eek:rna.
En annan nackdel är att det inte går att köra på vatten med MM:en. Av någon anledning skickas vattnet från skidorna igenom hålen på huven rakt på primärvariatorn så skall du ut och plana på vatten med en MM så se till att sätta en skiva för främre luftintaget.

Motoreffekt: Jag läste an artikel förra året där det sas att det finns två skotrar som fullkomligt kräver pipor, Polaris Indy 650 och Yamaha Mountain Max 700. I originalutförande har MM:en 113 hästar och med pipor har man bromsat den till 136.9 (Någon Kiruna-grabb, har jag för mig..). Sen finns det ju BigBore-kit om man vill vara värst, 800ccm och runt 160 hästar (19000:- i USA).

Angående att köpa: Jag är osäker på om det finns andra MM:ar än -97 (alltså den röda med 28 mm kammar) och 99 - 02. Jag vet inte om 98:eek:rna togs in i Sverige överhuvudtaget. Sedan tror jag att de som har en är nöjd med sin maskin och därför ogärna säljer den. Jag köpte min på annons i november -00 och fram till februari -01 hade jag sett 2 andra på annons, så det kan vara svårt att få tag i en.
 

Jegga

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
MM 700

Har nu köpt mig en MM 700 -01. Superfint skick. Nu är det bara att vänta in snön...suck. Går det att stoppa i trippelpipor i den även om man har back? Menar om det ryms?
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
RE: MM 700

Mycket riktigt så fanns inte MM i sverige -98 eller -99, "Nya" modellen kom -00 och det är den som fortfarande säljs. Har själv haft båda modellerna och kan väl säga att -00an var en mycket bättre snömaskin än -97an.
Trippel pipor tillsammans med backväxel är att tigga efter problem, växellådorna håller inte för effekten, då måste du byta till en Viper låda, sådan har jag i min SRX med 365 HK-matta, funkar utmärkt. Tycker definitivt att effekten räcker i en standard MM, kan bara jämföra med en summit 600 och RMK 800 och jag tycker att MMen är mycket mer lättkörd både på och bredvid leden.
Jag tror inte att du kommer att bli besviken på din MM, men för att göra den mer lättkörd på de flesta underlag så kan det vara ide att montera Quickrods, jag använde Haucks och det funkade suveränt.

// Jocke