Mountain cat 01 varvar ej ur

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Köpte precis en M800 2001. Den varvar inte mer än 7000 varv på full gas. Länge sedan den fått variatorservice, jag blåste rent variatorerna med kompressor och var bra mycket damm som kom ut. Den växlade bättre efter det men varvade inte mer. Även rengjort apv portarna. Vad är nästa steg? Misstänker att den ska varva runt 8000-8200 varv som de flesta 800 motorer?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Mest troligt hissar den inte avgasportarna,,kan va fel på servomotorn ecu eller wire som skurit i höljet . De är lätt att kolla häng upp skotern i baken "stabilt" . Ta av plastkåpan över apv motorn så ser du wiretrumman som ska vrida sig strax över 7000v. De är bara gasa ur den över 7000v upphissad så ser du om motorn drar i wiren. Ett annat sätt är att häkta av wiren från servomotorn och dra upp avgasportarna genom att dra ut wiren manuellt och lås fast den på något vis så portarna står fullt öppna.Då ska motorn ge en aning mindre effekt innan 7000v men sedan ska den varva ur helt typ 8000v.
Men om du har tur är de bara elfel på kablage till servomotor eller om du har ännu mer tur ett variatorfel typ att en fjäder gått av i sekundären eller primären. På kompisaren 800 jag skruvade i va de tyvärr ecu boxen och den skulle kosta 15000kr :eek:
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Tack för svar. Ska fara och se om jag kan få tag på en ny fjäder till sekundären imorgon - den behövs nog bytas oavsett. Ska även testa apv motorn imorn. Tolkar jag det som att den ska ligga runt 8000 rpm och apv ska öppna strax innan 7000 rpm?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag googlade varvtal där den ger max effekt och den är lågvarvig endast 7400-7500v ger bäst effekt och 3500 varv i tillslag när fjädern i primären är fräsch och org vikter. Har du justerat in servomotor wiren enligt spec? Jag funderar på om den är för slak bara? Om du har tur är de flera små saker som tar ner varvet sluta fjädrar i variatorer och slak apv wire.Länken visar vart den ger mest effekt med olika munstycken och även trimpipa. De är svårt att hitta vilket varv apv motorn ska öppna men 6500v låter bekant.
http://www.m-performance.com/Sidor/dyno_ac_kilstrom.htm
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har du kollat skicket på bussningar på vikter och de rörliga skivorna i primärvariatorn. Dessa grejor bör vara väldigt slitna på en 2001 maskin. På en ny maskin så bör man kolla dessa vid runt 150 - 200mil...
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Grymt med grafen, tack för den. Öppnade locket nu för apv motorn och såg att föra ägaren hade hakat ut vajrarna av nån anledning? De är hela iallafall, smort dem och ska montera dem igen. Något speciellt justering man behöver göra?

Har inte haft isär primären men det behövs säkerligen en renovering där. Just nu vill remmen tjuta när man står på tomgång efter varmkörning. Remmen ligger bra i sekundären så antar att det kärvar i primären.

Skriver från mobilen, ursäkta stavfel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok då viste ägaren att de va något fel på apv motorn eller styrningen av den. Antagligen får den ett eget liv när du häktar på vajrarna typ öppnar o stänger hursom. Men prova häkta på dem och ställ in glappet svinnoga för de får inte va för spänd för då kan vajrarna slitas av eller bränna apv motorn och för slak ger inte full öppning. Jag vet att man ska följa någon procedur vid montering men kommer inte ihåg. sök fil på Youtube eller googla apv wire adjusting eller apv cleaning så hittar du nog någ matnyttigt. Häkta inte bara på vajrarna o kör utan att styälla in dem absolut rätt. Du kan däremot se om apv motorn rör sig utan vajrar om du gasar ur den på pallbock.