Motstånd?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej, men är det en tempgivare för motortermometer du tänker på?

Ta och kontrollmät den vid några olika temperaturer, om den är hel så kan man räkna med att resistansen halveras (ungefär) om temperaturen ökar 20°. Till exempel: om du mäter upp 1 kohm vid 0° så bör du få ungefär 500 ohm vid +20°, 250 ohm vid +40° osv.

Vad har du för felsymptom?

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Japp, det är tempgivaren för motortermometern.

När du skriver till exempel, är det ett riktigt värde eller är det påhittat?

Felsymptom är förljande:
När jag köpte skotern så fick jag med en ny tempgivare, och den var hel hette det.
Så jag tömde systemet på kyl vattten för att motera in tempgivaren och termostat. Sen var jag ute på min första repa med den skotern. Så helt plötsligt så for tempmätaren upp i max temp. Så jag slog av den och skottade snö till kylaren. Sen efter det så har den inte visat någon temp alls. Så nu vill jag ta och kolla upp både tempgivaren och ledningarna plus mätaren. Så jag behöver veta vad det är för ohm på tempgivaren i viloläge plus i arbetstemp. För att koppla in ett variabelt motsånd och kolla upp tempmätaren och så att ledningen upp är okej.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ett exempel. Det är rätt nära verkliga värden för tempgivare och instrument enligt VDO:s standard, man hittar sådana i t ex Volvo och en massa tyska bilar. Japanska och amerikanska givare brukar också ha ungefär samma karaktäristik.
Resistansen vid +20 grader brukar vara mellan 200 ohm och 3 kohm, oftast mellan 500 ohm och 1 kohm. Ett undantag från den regeln är givare för digitala motortermometrar, de kan ibland ha betydligt högre resistans.

Men regeln att resistansen halveras för att man ökar temperaturen 20 grader brukar stämma generellt.

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Okej, då ska jag ta och testa det du sa idag.
Så kan jag skriva in i morgon hur det har gått. För detta svar är nog det som låter mest logiskt. Man tackar så mycket.

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
torbjorn här kommer resultatet: Har nu testat att koppla in ett variabelt motstånd. Och det var inget fel på mätaren men tempgivaren var väck. Det behövdes 70ohm för att mätaren skulle visa 40 grader, sen var det 30ohm för att mätaren skulle visa 60 grader. Man får tacka för den hjälp jag fick. Ska nu ta och beställa en ny tempgivare. Kanske någon vet vad dom går på?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det låter som ovanligt låga resistanser men ändå inte helt orimliga. Liknande givardata har funnits på t ex gamla bilar med 6 V elsystem och tidiga Volvo 140.

Det slog mig att en möjlig orsak till att den tempgivare du fick med inte fungerar är, om det egentligen är en termokontakt. Om samma motor också används i någon skoter som inte har tempmätare utan bara varningslampa, så sitter det nog en termokontakt i stället för givaren i så fall. Och prylarna ser ju nästan likadana ut så det är lätt att ta fel.

I bilsammanhang så är rimligt pris för en tempgivare 50-300 kr som piratdel och dubbelt så mycket för original, det kan du ju ha som en utgångspunkt.

Tegurt

Välkänd medlem
1 jan 2000
156
0
6
Njurunda
Tyckte det var lite lågt jag med, men nu så har man ju kunnat kolla upp vad som var felet..

Det skulle ju kunna förklara lite varför den åkte upp till max, om det är fel typ av tempgivare jag fick med. Men nu så har jag ringt och beställt en ny. Men dom hittade den inte i katalogen, så dom skulle ringa upp när dom fann den. Så det blir väl en överraskning igen. Och då menar jag inte en kul...

Torbjörn, du ska ha ett stort tack för hjälpen. Hade nästan gett upp hoppet om att få svar på frågan.

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Feb-04 kl 06:43 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 12-Feb-04 kl 06:43 PM (CET)]Tja!!

Du jag såg denna tråd i skolan för ett tag sedan och tänkte gå ut och mäta över givare på min RAVE -96 när jag kom hem...men det liksom mycket annat åkte ur huvudet på mig...
Men jag kan ju gå ut och mäta nu...om det är någon hjälp??

EDIT: Fan hade bara en analog mätare som hade fått nått fel...så tyvärr...