Problemet är väl att elektriska motorvärmare nästan bara används här i Skandinavien. De skotrar vi har här är ju egentligen byggda för USA/Canada-marknaden, och där använder folk inte motorvärmare på bilar heller. Eftersom bensinen är billig och elströmmen dyr så använder de antingen bensinvärmare (Eberspächer eller liknande) eller också förvärmer de inte alls. Motorslitage bryr de sig inte så mycket om, andrahandsvärdet på en bil brukar ändå vara nere på 0 innan man har lyckats slita ut motorn. Bensinvärmare sitter t ex fabriksmonterat på alla Mercedes som säljs i Canada och kalla delar av USA.
Men en sån apparat är för stor och tung för att sätta på en skoter.
Och på grund av detta så är skotermotorerna inte förberedda för motorvärmare heller. Det finns inga pluggar i kylmantlarna som man kan sätta värmeelement i, och tillverkarna bryr sig inte om att ordna vattenanslutningarna så att man kan få bra självcirkulation med en slangvärmare.