Motortemperaturen är inte i ordning

forsberg_80

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Jo, jag har en mach1 -93 med en rotax 670-motor, den är helt original. Varje år är jag påskveckan i fjällen, ungefär som en avslutning på skotersäsongen, då är det ingen snö när jag kommer hem därifrån.
Så för 2 år sedan när vi var i fjällen gick den kall efter att ha gått med normal temperatur. Så pågick det väl i två dagar, sen helt plötsligt gick den varm. Så höll den på och skiftade temperatur ibland, men eftersom vi var i fjällen kunde jag inte göra nånting åt det hela, bara köra och hålla koll på tempmätaren.

Så till ifjol bytte jag termostat till en ny. Körde ingenting på hela vintern förrän våran årliga fjällen-vecka. Kollade tempen när jag körde och den låg normalt. Så den tredje dagen så blev den varmare och varmare, att jag vek ut i lössnön hjälpte inte. Sen var den oftast normal, gick ner till kall ibland och låg så ett bra tag och blev ibland varm.

Nu är det snart skotersäsong så nu måste jag ta tag i det hela. Är det någon som har något tips? Har inte lust att köpa en termostat till (700kr).
Kanske ska tillägga att med kall menar jag 40C, normal 60C och varm när den tar i "rödmarkeringen". Och den pendlar inte hela tiden i temperatur, kan som sagt ligga normalt i tio mil. Sen bara sjunka till 30-40C och ligga så i tio mil för att sedan långsamt stiga till 90C.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
RE: Motortemperaturen är inte i ord

Tror inte att det är möjligt att uppnå en temp på 40C under normal drift. Speciellt när du bytt termostat utan resultat. Pröva istället detta:

Kolla att det inte är ngn kabel som är skadad eller glappar. Speciellt givarkabeln.

Kolla givaren att den är helt funktionsduglig, dels okulärbesiktning om det sitter smuts och funktionskontroll.
Ta lös givare, lägg givaren i en kastrull med kallt vatten. Använd ngn annan typ av termometer i kastrullen, ungstermometer tex. helst med samma skala som tempmätaren.
Värm vattnet.
Kontrollera värdena som du får från givare och termometer. Dvs du borde då se om det är fel på givaren/tempmätare. Det kan krypa in fukt i tempmätaren. Plocka isär och låt torka i rumstemp.

Tyvärr finns det inget enkelt sätt. Utan det är den hårda vägen som gäller:) Uteslutningsmetoden.

Lycka till.

Ses på spåret eller hörs här.


 

forsberg_80

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Motortemperaturen är inte i ord

Du har nog rätt att det kan vara givaren eller mätaren som visar fel. Men för att kolla givare och mätare så måste väl de matas med 12v under hela det här "värma i kastrull"-testet!?

Får isolera ordentligt så det inte blir kortis och driva det hela med en batteriladdare. Eller tänker jag fel?

För att bara kolla resistansen i givaren under uppvärmning har jag väl ingen hjälp av. Har ingen referens att jämföra med.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
RE: Motortemperaturen är inte i ord

Jo du måste lägga en spänning på 12V över tempmätaren. Rekommenderar ett vanligt bilbatteri.
Nja, det är klart att du kan kolla resistansen, men en referens termomemter är oftast ett säkrare alternativ. Speciellt om tempmätaren "spökar" med hoppande värden.

Ses på spåret eller hörs här.

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Motortemperaturen är inte i ord

Har ett problem av samma karaktär (dvs. trubbel med tempmätare).
Om jag fattat rätt så ska tempmätaren ha växelström på Rotax...i bilbatteriet har du likström.
Min mätare fungerar bara på likström, men är osäker på om en mätare som är ok gör det..? (Tror att min är defekt på nåt vis).
Mach 1 -92 har växelström till tempmätaren.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Motortemperaturen är inte i ord

Om inte jag missminner mig så tog lynx bort sina tempmätare på gund av detta fenomen, och bara använder en lampa i stället.
Kunderna blev oroliga och kontaktade åf med massa strul som följd.