motorrenovering ho800

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
tänkte göra lite förebyggande på min nyinhandlade renegade 800 -05, skulle väl igentligen bara byta kolvar och sätta dit boyesen reeds, men då jag skulle ta bort kolvarna rasade nållagren för kolvbulten isär och lyckades fimla ner ett par nålar i vevhusuet, alltså det var bara nålarna kvar av lagret undrar om det är vanligt att blir så. Så då jag var tvungen att lyfta ur motorn så är det väl lika bra att byta lagren på veven också. Är det nån här som har åtragningsmomenten för de olika monteringarna (blockhalvorna, toppen, cylindrarna)

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Nållagren på dessa är "korglösa" alltså nålarna ligger lösa inuti vevstaken. Jag har gjort samma miss en gång i tiden, vi vände skotern uppåner och skakade lite så ramlade alla nålar ut :D
Momenten har jag dessvärre inte i skallen.

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Du skulle försökt fått upp dom med en magnet istället. Brukar oftast fungera. Det ska vara 28 st nålar. Gjorde själv samma sak för nån vecka sen och det var inte första gången heller.

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Nållagren på dessa är "korglösa" alltså nålarna ligger lösa inuti vevstaken. Jag har gjort samma miss en gång i tiden, vi vände skotern uppåner och skakade lite så ramlade alla nålar ut :D
Momenten har jag dessvärre inte i skallen.
hur fan ska man lyckas att få dit de där små stackarna igen då

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Kapa av gammal kolvbult eller nått som har samma diameter som en sån och plocka i nålarna runt den. Låt den vara lite längre än vad vevstaken är bred så att brickorna som sitter utanför nålarna också får plats på. Sen är det bara att sätta dit kolven och trycka i den hela kolvbulten så trycker den ur den avkapade och nålarna ligger på sin plats.
Lite rörigt men du förstår säkert.

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Kapa av gammal kolvbult eller nått som har samma diameter som en sån och plocka i nålarna runt den. Låt den vara lite längre än vad vevstaken är bred så att brickorna som sitter utanför nålarna också får plats på. Sen är det bara att sätta dit kolven och trycka i den hela kolvbulten så trycker den ur den avkapade och nålarna ligger på sin plats.
Lite rörigt men du förstår säkert.
jo jag satt själv o spånade på en sådan lösning men tack för tipset

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Själv tog jag lite vanligt smörjfett inuti vevstaken och "limmade" fast nålarna igen. Funkade fint.