Motorljud Summit 700 -00

Jonsson84

Ny medlem
8 dec 2011
4
0
1
Luleå
Hej.

Har precis börjat fixa med att få igång skotern inför säsongen.

Skotern gick dåligt i slutet av förra säsongen, var svårstartad, mycke vitrök och lät som att den bara gick på en cylinder. Blev ganska less så jag rörde den inte nått mer över sommaren.

Har haft isär och rengjort förgasarna, rave portarna, ställt in oljeblandningen lite bättre, och hällt i ny 98 oktanig bensin.

Efter många drag och mycket med startgas så fick vi den till slut att gå på tomgång utan att ha i chocken.

Det här "knackande" ljudet kommer nu från motorn eller där någongstans.

https://www.youtube.com/watch?v=Pqu3zPfupcM

Har inte tänkt på det tidigare men det låter inte jättehögt och jag är inte säker på att man hör det när man har huven nere.

Har försökt läsa på lite och det verkar finnas många bud, men oftast är det väl att vevaxellagrena är dåliga, men vissa säger att det är ett normalt ljud och försvinner när den blir varm.
Har inte vågat köra den ordentligt varm ännu, vill ju inte ta sönder den mer än vad den kanske redan är.

Motorn har gått långt! ju nu ligger den på 1340mil dock så hade förra ägaren upp motorn och gick igenom vevaxeln vid 1200mil.

Vad tror ni det kan vara och vad kan man prova utan att skruva isär hela motorn.

/Mvh Andreas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.906
888
113
Kramfors
Om cylindrara har 1340 mil på sig så spelar det ingen roll om man sätter i nya kolvar för den lär klappra ändå. Jag antar någ bytt kolvar vid lägre miltal? Risken med sluta cylindrar är att gjutena kolvar går av i kjolarna pga klappret. Kör den helt varm för ev har någ mont smidda kolvar och de kan klappra när motorn är kall. Om det är smidda kolvar så är de mindre risk för sprickor i kjolar typ bara köra vidare.
Vevlager brukar inte göra ljud ifrån sig förens några min före totalras. Men klapper är snarare kolvrelaterat så de ä lugnt.

Flatslide trottlar kan klappa ordentilgt på tomg men denna har rundtrottel som inte brukar klappra. Men den har ovanligt många mil på sig så kolla/lyssna trottelklapper ändå. Man klämmer fast en trottel och lyssnar om ljudet minskar. Endera bakifrån insug från luftburk eller ta lös gasvajer och ha locket av på en förgasare på tomg samtidigt sm du trycker fast trottel åt någ håll.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Annars om den har gått så lång så kan det vara variatorn som slamrar också. Inte ovanligt på TRA efter betydligt färre mil än dessa.
Så ett enkelt sätt kan vara att bara montera av ytterskivan där allt löst sitter och se om den blir bättre då, om inte så blir det lättare att höra vart det skramlar mest.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Vitrök kan betyda vatten i en eller båda cylindrar. Ta ett kompprov när du ändå är i farten.