Motorlampa rev 440-06

Perra84

Aktiv medlem
21 mar 2009
50
0
1
Gräsmark
hej motorlampan blinkar på min 440 så fort man varvar mer än 6000rpm
Va kan detta bero på? vad ska man börja att kolla?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
är luftburken ur så blinkar motorlampan helatiden, right?
Om du har otur,piper den oregelbudet oxå? lite alvskumma pip som
inte riktigt finns beskrivna i boken, så kan du ha läckande toppringar.
nog mkt rpm så klarar den inte av att hålla tätt och den läcker då.
Motorstyrningen känner av att nått inte är rätt i motorn och varnar..

KAN vara detta..
ingen vit rök?

Perra84

Aktiv medlem
21 mar 2009
50
0
1
Gräsmark
alla kontakter sitter i iaf.blinkar lampan när motorn är kall i början?
De va nyligen bytta kolvar i men de kanske va nån som fuska??
lampan börja blinka precis vid 6000rpm varje gång???
Ingen som vet nått?

Perra84

Aktiv medlem
21 mar 2009
50
0
1
Gräsmark
är luftburken ur så blinkar motorlampan helatiden, right?
Om du har otur,piper den oregelbudet oxå? lite alvskumma pip som
inte riktigt finns beskrivna i boken, så kan du ha läckande toppringar.
nog mkt rpm så klarar den inte av att hålla tätt och den läcker då.
Motorstyrningen känner av att nått inte är rätt i motorn och varnar..

KAN vara detta..
ingen vit rök?
Inte va jag tänkt på. får kolla mer på de nästa gång
Kan de va skadligt lr kan man åka ändå

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. ja, grejjen är ju den att om du nu har en läckande topppackning och de kommer in glykol i cylindrarna så förstör den den fina oljefilmen som finns läng väggarna och chansen att haveriet blir större och större..

Så, ja.,. de kan (KAN) vara skadligt (SKADLIGT) eller så är de ingen fara.. jag har vare med 2ggr vid oförklariga tillfällen att varningslampan har härjat, den oranga allså, och sedan slutat lika oförklarit när man avbrutit färden och bogserats hem..

Perra84

Aktiv medlem
21 mar 2009
50
0
1
Gräsmark
Vit ryker ej och drar inge vatten.Har haft ett dåligt relä, men de e bytt nu är det nått som kan ligga kvar i minnet?
Får vell ta den till nån Åf.

Last edited:

flottnacke

Medlem
31 jul 2010
20
0
1
Har samma fel på min 07:a, "har hört" att det kan vara för att man kopplat bort oljetanken? Kan det stämma? Min blinkar hela tiden.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Har den gjort det hela tiden? om dom tagit bort powerjetten helt så lyser det, gör det orginal på 05:eek:r där dom slopade powerjet i sista minuten har jag hört?. Annars avgastempen kanske.

flottnacke

Medlem
31 jul 2010
20
0
1
limpdjur, ja blinkat hela tiden enligt tidigare ägaren.. Kan det vara så att om det är krångel med hand/tum värmen att motorlampan blinkar? Sen undrar jag varför det sitter en litet oljekärl (rymmer kanske 1dl) med en slang som försvinner ner i motorrummet... om nu jag ändå blandar i tanken?? Vad är detta?

Givaren till luftburken och pipan sitter som dom ska!

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
det är olja till vattenpumpen, är oljefyllt i mitten av blocket där vattenpumpen sitter, skall inte minska nå i denna burk då är tätningarna in mot vevhuset dålig... Har du två kablar som går till förgasarna? blinkar även om inte hastighetsmätargivarn funkar. men det blinkar hela tiden och inte bara över 6000varv.

flottnacke

Medlem
31 jul 2010
20
0
1
limpdjur, har åkt en rejäl tur idag. Den tänds efter 6000varv! Sen på tomgång kan den försvinna, för att sen komma igen efter 6000 varv, ibland blinkar den även på tomgång om man har kört ett tag. Vad beror detta på?
Har även sett spår av glykol på toppen (mest vänstra sidan) vi snackar nån droppe. Vart kan detta komma ifrån då det inte finns nåt ovan? Kan det vara så att expansionkärlet ej är tätt uppåt att det "skvätter" ur den vägen? Finns det nå vanliga fel ang. kylsystemet annars?

Last edited:

flottnacke

Medlem
31 jul 2010
20
0
1
Vattenproblemet löst, sipprade upp genom topplocksbultarna! Vill gärna har svar på motorlampsproblemet om nån tros sig veta?

flottnacke

Medlem
31 jul 2010
20
0
1
Okej, så de blinkade inte? Tycker maskinen ska gå halvtaskigt om en raveport e paj, men den går som den ska..