motor problem

foppa67

Ny medlem
19 mar 2022
3
0
1
56
örnsköldsvik
har en lynx ranger mountain 800 som rusar med förhöjd tom gång ,den går inte att stanna motorn när den börjat rusa vad är felet
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Går de inte slå av motorn på tändningen ens?
Annars låter de som tjuvluft eller skit i lågfartsmunstycken alt feljusterade bränsleskruvar.
Om den drar tjuvluft så kolla insugsgummin de kan ha separerat från vulkningen mot aluminiumstommen de är vulkade på.Testa spruta sprayolja eller startgas hårspray runt iinsugskummi mellan motor och förgasare. Om den går ner i varv har du läckan där.
 

foppa67

Ny medlem
19 mar 2022
3
0
1
56
örnsköldsvik
har provat att spreja med start gas runt insugsgummit men ingen reaktion på motorgången ,det enda sättet att stänga motorn är att gasa till lite gran och samtidigt trycka in stoppen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
har provat att spreja med start gas runt insugsgummit men ingen reaktion på motorgången ,det enda sättet att stänga motorn är att gasa till lite gran och samtidigt trycka in stoppen
De va underligt fel man tror nästan den glödtänder.
Går den helt riktigt på mer gaspådrag?
Jag kom på att jag inte vet om Lynx Ranger är en förgasarmotor? Om de är förgasare prova choka ner den i varv och slå av tändning. Om de funkar så låter de som bränslebrist eller för mycket luft typ läckage vid insugsgummi. Den motorn läcker sällan vid vevaxeltäning då lagren är tätade även in mot vevhus och fyllda med fett. Men kolla ändå om den reagerar på startgas bakom variatorn. Kolla även visuellt bakom variatorn om de runnit ut svart klägg = fett.
Åtgärden om den kan chokas ner i varv är att plocka lös förgasarna för rengöring och noggrann koll av insugsgummin.
 

foppa67

Ny medlem
19 mar 2022
3
0
1
56
örnsköldsvik
De va underligt fel man tror nästan den glödtänder.
Går den helt riktigt på mer gaspådrag?
Jag kom på att jag inte vet om Lynx Ranger är en förgasarmotor? Om de är förgasare prova choka ner den i varv och slå av tändning. Om de funkar så låter de som bränslebrist eller för mycket luft typ läckage vid insugsgummi. Den motorn läcker sällan vid vevaxeltäning då lagren är tätade även in mot vevhus och fyllda med fett. Men kolla ändå om den reagerar på startgas bakom variatorn. Kolla även visuellt bakom variatorn om de runnit ut svart klägg = fett.
Åtgärden om den kan chokas ner i varv är att plocka lös förgasarna för rengöring och noggrann koll av insugsgummin.
Den går hur bra som helst på på mer gaspådrag , och det är en förgasarmotor ,ska prova att choka ner den ,tusen tack för dina råd