Montering av Extrakylare Xterrain 900 ACE Turbo

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Hade blivit bortskämd med extrakylare och fläkt på 49:an jag haft före Xterrain 900 ACE Turbo.
Så när jag bestämt mig för att byta till Xterrain 900 ACE Turbo så vart jag lite besviken när jag upptäkte att Lynx inte har någon sats med extrakylare och fläkt.

Vill inte ha problem med varmgång när man är ute med familjen och drar pulka i låg fart.
Så efter lite efterforskingar på nätet så kom jag fram till att Ski-Doo har ett kit till sina G4 Wide maskiner.

Kollade på monteringsanvisningarna och kom fram till att det måste passa även till Lynx.
Så jag beställde ett kit med artnr: 860202038, har nu monterat det och det passar rakt av i Xterrain 900 ACE Turbo, fick fylla på med ca: 2 liter glykol efter monteringenl.
Nu återstår bara att programmera i BUDS2 att maskinen har extrakylare.

Här är länken till monteringsanvisningen

Bifogar lite bilder.
28919289202892128922289232892428925289262892728928289292893028931
 
Last edited:
Reactions: jw1978

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Ser ju bra ut det där trodde det satt fläkt på i stort sett alla 4T modeller dom har ju väldigt lite marginal till varmgång eftersom dom ligger runt 90 grader i drift temp jämfört med 2T maskiner som ligger runt 40-50 grader. Har just monterat en liknande sats på min Boondocker 3900ds 850 hade en del strul med fel kylarslangar men efterbeställde rätt så nu är det monterat. Jag körde med separat tempstyrning till fläkten för att slippa åka till åf en givare som känner tempen på aluröret fläkten startar vid ca 60 grader.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Inte så dumt det där, hjälper även till att hålla temperatur nere under huven blir väldigt varmt vid trixig långsam körning. Jag klistra på extra Alu. tejp ovan-insidan av huven och mot ljuddämparen och halva expansionskärlet.

900 ace turbo bredbandarna fick nått Service meddelande, att sätta in mer värmeisolering underhuven. Vad jag hörde var att det blev för varmt underhuven vid långsam tyngre dragning.

Märke det blev sjukt varmt under huven vid trixig körning i skogen, när maskin ofta står still. Funderar på lägga in en kylfläkt likt som du har för motorkylningen men bara för att kyla underhuvs temperaturen vid behov tex styra med en Thermoswitch på säg 45C.

Kunde känna doft av rem bara för att det blev så varmt, inte pga köringen.

Vad kosta kittet?
 
Last edited:

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Inte så dumt det där, hjälper även till att hålla temperatur nere under huven blir väldigt varmt vid trixig långsam körning. Jag klistra på extra Alu. tejp ovan-insidan av huven och mot ljuddämparen och halva expansionskärlet.

900 ace turbo bredbandarna fick nått Service meddelande, att sätta in mer värmeisolering underhuven. Vad jag hörde var att det blev för varmt underhuven vid långsam tyngre dragning.

Märke det blev sjukt varmt under huven vid trixig körning i skogen, när maskin ofta står still. Funderar på lägga in en kylfläkt likt som du har för motorkylningen men bara för att kyla underhuvs temperaturen vid behov tex styra med en Thermoswitch på säg 45C.

Kunde känna doft av rem bara för att det blev så varmt, inte pga köringen.

Vad kosta kittet?
Kittet kostar runt 5000:-
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Är du nöjd med kyl kittet? väldigt nära på beställa kittet nu. Tänkt dra enklare slad och kan behöva mer kylning på låg hastighet. Måste prova först.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Men då ska jag styra den med en thermoswitch på ca 75-80, även knapp för kontinuerlig drift i tätt skog och böck. Ska förlänga maskin ocksp till 163"
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
900 ace utan turbo som har fläkt startar fläkten närmare 100 grader så det kan nog vara onödigt lågt att starta vid 75-80 grader då kanske inte ens termostaten är fullt öppen.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Hur funkar el gasen på turbo modellen en bekant har en utan turbo och gasen har fördröjning känns som en evighet innan den drar iväg om man trycker fullt framförallt om man håller på att fastna.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
El gasen väldigt rapp speciellt på Sport läget, Normal bra för touring och Eco är onödig tycker jag.

Jag känner till att El fläkten startar vid 100C , vilket inte är lämpligt en varm dag några plus grader och tekniskt långsam körning i skogen med många stopp, med dessutom en glödande turbo, risk för smältskador under huven samt att det inte är bra för komponenter ligga på så höga temperaturer medans motorn arbetar hårt till och från. Påverkar definitivt hållbarheten i längden. I dessa tuffare situationer också kommer jag ha aktivering till kylfläkten via On Off knapp som overridar thermo switchen, fläkten kommer också ventilera ut varmluft under huven i dessa lägen vilket är bra. Samt en thermo switch på alu röret som aktiveras någonstans runt 85C och slår av minus 10C grader senare. Det blir perfekt!

Bra kylning är viktigt, kan också bli en MCX 192hp senare vilket också påverkar motorkylningen och värmeutveckling under huven.
Jag har redan förberett med alu tejp under huven och sido kåpsventilation.
 
Last edited: