Momsavdrag och avskriving, köpa skoter på skogsfastighet?

Lansky

Medlem
26 sept 2011
6
0
1
Gävle
Hej!

Vet att det finns en gammal tråd om detta men blir inte klok ändå. Jag vill köpa en rolig maskin, tex Lynx X-trim eller Ski-Doo Renegade. Risken är att det inte kommer att gå igenom hos skattmasen. Vad har ni som har skog för maskiner? Åker alla omkring med bredbandaren och hög och lågväxel eller hur har ni motiverat köp av en mer vanlig modell av skoter?

Mvh L

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Har funderat på samma sak själv.
Då det inte allt för sällan kommer ut skotar av alla de modeller på Blocket som skrivs som "momsade".
Alla kan ju inte vara uthyrningsmaskiner? Eller?
Känns som att det inte går att säga något generellt av det jag har googlat mig till.
Iofs inte så konstigt då alla beslut är individuella.
Ett problem som jag har läst folk haft med skogsfastighet, är det att SKV inte gillar att man inte har någon kontinuerlig inkomst, vilket det ofta blir från skogen.
Är ju ingen idé att höra med SKV heller.
"Något förhandsbesked kan inte lämnas av SKV, den slutliga
bedömningen om avdragsrätt görs vid taxeringen.".

Lansky

Medlem
26 sept 2011
6
0
1
Gävle
Nja, har inte lust skaffa företag bara för att göra avdrag. Har nog insett att jag får skaffa mig en "rejäl" skoter. Men om det är någon som har förslag på rolig "skogsskoter" så är jag tacksam för tips. Sneglar på en BEARCAT Z1 XT.

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Har du öht tänkt använda den i din skog? Hur har du tänkt använda den?
Själv skulle jag fokusera mer på att räkna på ekonomin kring skogen, så jag kan motivera inköpet av en skoter för SKV, än att försöka hitta "rätt" skoter.
Tror det är bättre än att komma med:
"Jag har ju xxx ha skog, och det här är ju en arbetsskoter, då måste jag få dra av den."

Notera att jag inte har någon koll på avdrag och liknande.
Utan att detta är bara egna funderingar.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Varför vill man göra momsavdrag på en maskin om man inte har företag undrar jag? Som jag förstår det så är det inte förän skatteåterbäringne kommer som du då, eventuellt, får tillbaka momsen (skatten?) på maksinen.

När du då sedan säljer skotern, måste du ju likväl betala in momsen på maskinen, så du har ju inte vunnit något på det då du inte får betala mindre för skotern vid inköp?

Lansky

Medlem
26 sept 2011
6
0
1
Gävle
Man skriver av en skoter på 5 år, 20% per år. Grejen är att jag inte vill ha en arbetsskoter utan en rolig maskin, typ renegade eller MX Z. Ekonomiskt vore det bäst såklart att ta den på skogen= slippa moms samt avskrivning. Jag får helt enkelt skaffa mig en billig lekmaskin och sen en seriös arbetsmaskin som även fungerar som touringmaskin.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Svaret min vän som praktiseras av många är att ha väldigt god kontakt med handlaren.
Så pass god kontakt att handlaren kallar din renegade för bearcat på kvittot.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Räcker det med bara kvittot då? Den lär ju stå som renegade i register hur som helt...lika på försäkringspapper. Men det kanske inte skattmasen kollar???

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Tror aldrig det där funkar, kollar skattmasen så åker du och ev också handlarn dit så det smäller om det
Och det är ju inte direkt svårkollat står det en Bearcat på dig? nähä men en Renegade köpt samma år från samma handlare, case closed.

Tror knappast någon handlare skulle skriva ut falska kvitton och äventyra sin verksamhet för att vara schysst med någon

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Tror aldrig det där funkar, kollar skattmasen så åker du och ev också handlarn dit så det smäller om det
Och det är ju inte direkt svårkollat står det en Bearcat på dig? nähä men en Renegade köpt samma år från samma handlare, case closed.

Tror knappast någon handlare skulle skriva ut falska kvitton och äventyra sin verksamhet för att vara schysst med någon
Jag vet iaf två fall där det har gjorts på detta sättet i min släkt, har dock aldrig frågat om detaljerna.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Funkar säkert att genomföra men jag skulle inte prova eftersom det är väldigt enkelt kontrollerat så chansen att åka dit borde vara rätt stor vid ev kontroll

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ett gott råd är att KOLLA REGLERNA med Skattverket.
Vad kompis morbror har lyckats mygla igenom säger ingenting om vad som är lagligt.

*Gift med skattmas*