Mjukare fjäder i sekundären

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Hur påverkas prestandan ifall man monterar en mjukar fjäder i sekundären?
Har fått det monterat på min summit xp 800 för att minska på remsliret men upplever skotern lite "tamare" efteråt..

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Klart att skotern blir slöare.. Det krävs stark fjäder för bra backshift och rappare karaktär. Din skoter har blivit sövd...

Om du monterar ett variatorkit skall du se att det är rejält hårda fjädrar som skickas med!

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Verkligen kul, när man inte ens bad om mjukare fjäder men fick det monterat ändå...

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Möjligt att lite tyngre vikter i primär tillsammans med en hårdare fjäder skulle minskat remsliret

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
finns en annan tråd..men alla summitar sen 08a vad jag förstod de har andra ramper än den amerikanska modellen (svenska modellen är ledanpassad)..
sätter man dessa ramper så blir skotern helt annan..den spränger inte alls remmarna som den gör nu osv... en ramp kostar 300kr..blir 900kr totalt..tkr de är värt att prova iaf.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Skotrar med svagare fjäder i sekundären blir slöare,minns när man var liten och höll på att skruva som en tok med dom sekundärvariatorer som hade förspänning på fjädern alltså olika hål i tex helixen, man kunde flytta en liten pigg som satt fast i fjädern och på så sätt spänna den lösare eller hårdare.

Det där med vad det sitter för ramper i variatorerna ska man inte vara helt säker på innan man har tittat ,bäst är det att kolla själv för det går inte att kolla på sprängskiss och hoppas att dom satt i just såna som det står.

08-summit men även min renegade har 413 09 summit finns med både 413 och 441 ramper sen 2010 renegade backcountry har 413 eller 414 och summit 2010 har jag sett både 413 och 441 ramper och detta är i svenska skotrar ,

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Har pratat med åf nu och han skall byta tillbaks, bra att ha att göra med!

Alltså är det ramperna i primären ni menar? Har dålig koll på sånt här.
Vilka ramper är det som sitter i Usa modellerna som jag alltså borde köra på för minskat slitage?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har pratat med åf nu och han skall byta tillbaks, bra att ha att göra med!

Alltså är det ramperna i primären ni menar? Har dålig koll på sånt här.
Vilka ramper är det som sitter i Usa modellerna som jag alltså borde köra på för minskat slitage?
Det sitter 413 i de europeiska maskinerna.
441 i de amerikanska.
Kan säkert finnas små undantag...
Men det är inte säkert att det funkar rätt av att bara byta ramper.
Det ser ut att skilja på helix mellan eu och am maskiner.
Enligt sprängskisser sitter det en 44-42 helix i summit 800R -09, nån som vet om det stämmer?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Blir det bättre remtryck ifall man monterar tex ett cudney variator kit?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
ja det blir bättre remtryck än orginal då många variatorkit tillverkare kör med tyngre vikter ,tyngre vikter = högre remtryck
En ramp kan man säga också har med remtrycket att göra då dom olika ramperna har olika lutning ,olika lutningar ger olika tryck på remmen vid ett visst varvtal

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
ja det blir bättre remtryck än orginal då många variatorkit tillverkare kör med tyngre vikter ,tyngre vikter = högre remtryck
En ramp kan man säga också har med remtrycket att göra då dom olika ramperna har olika lutning ,olika lutningar ger olika tryck på remmen vid ett visst varvtal

Visst är det ramperna i primären du menar? eller sitter det ramper i sekundären också?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
endast ramper i primären

okej tänkte det. Men verkar som att det är i sekundären jag har problem med remslir. Blir mycket remrester där och nu med mjukare fjäder så är skivorna/remen mycket svalare. Skall dock byta tillbaka till org fjäder