Mitt tålamod är snart slut! mxz 600 -99

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Problemen började med en sönderbränd kolv på svänghjulssidan.
Skruvade i hop skotern idag efter omborrning av båda cylindrar och nya öd kolvar, samt större munstycken.
Men lyckan varade inte länge, började att varmköra skoten verkade fungera,
Men när jag skulle testa att dra på lite började motorn att krångla direkt. Den började att gå ojämt och tappade kraft, stängde av den startade igen gick igång men ingen tomgång, tog mig hem och nästan in i garaget längre orkade den inte.

Tändningen verkar vara ok eftersom skotern går igång på varje cyl med en tändhatt borttagen och tvärt om.
Gjorde komptest 9 kg på båda verkar vara ok.
Bränsle verkar den få med och munstyckena var öppna och fina.

När man drar runt motorn på variatorn tycker jag mig höra ett pysande ljud på svänghjulssidan, vet inte om jag hört ljudet förrut.
Kan nån packbox ha gett upp?

Verkar finnas många duktiga på detta forum nån som varit med om liknande, är tacksam för all hjälp!

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Troligen. Dom brukar ju suga in luft via packboxen och sen skära. Man skall alltid hitta anledningen till varför motorn skärn innan man skruvar ihop den.

Motorer brukar ju inte skära utan anledning... Packningen på variatorsidan är väl en klassiker på Rotax motorerna?

Vet inte om det funkar med startgas annars är det ju en bra men brandfarlig metod.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Det brukar pysa lite när man drar runt motorn du komprimerar och flyttar luft trots att du inte har så högt varvtal:becky:

Tänkte på borrningen, har du nikasilat om cyl efter borrningen? el. är det stålfoder som är isatt? Det går inte att köra med kolvringar avsett för nikasil i en stålcylinder. Tänkte bara om det kan vara något sånt.:hmmmm:

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Det är stålfoder i cylindrarna.. en man som lagar skotermotorer på fritiden har borrat om dem åt mig.
Jag antog att kolven hade bränt pga ett litet skäp på ett munstycke.
Men det kanske har andra orsaker ändå.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det är stålfoder i cylindrarna.. en man som lagar skotermotorer på fritiden har borrat om dem åt mig.
Jag antog att kolven hade bränt pga ett litet skäp på ett munstycke.
Men det kanske har andra orsaker ändå.
Precis, det är där många gör fel, man skall alltid undersöka varför den har gått paj, vet man inte det själv så finns det alltid någon som kan hjälpa till och kolla upp orsaken..

N

N_w

är cylindrarna/toppen dragit jämnt och bra med momentnyckel?:) kan tjuta när det läker från cylfotspackningen!, trycksätt kylsystemet och kolla om den tappar trycket då läker någon packning. Om det nu inte är packboxarna/packboxen som har furi på vevaxeln.

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
verkar inte ha farit någe kylvätska ur behållaren i varje fall,
får fara hem å titta mer ingående när inspirationen kommer till mig igen :)

N

N_w

verkar inte ha farit någe kylvätska ur behållaren i varje fall,
får fara hem å titta mer ingående när inspirationen kommer till mig igen :)
Gör så!!, jag känner exakt som dig, bytte kolvar för 50mil sen bra inkörning å allt, sen nöp den igår :( då tappar man lusten.
Ta nya tag LYCKA TILL!

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Gör så!!, jag känner exakt som dig, bytte kolvar för 50mil sen bra inkörning å allt, sen nöp den igår :( då tappar man lusten.
Ta nya tag LYCKA TILL!
Tack! Jo man blir less när man bara skruvar och har ingenting för det.

Jag antar att det blir att dela på motorblocket för att se vad som är fel.

Nån som har gjort det förrut? Är det mkt jobb? hur går man tillväga.
Måste variator och svänghjul bort?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
klöv blocket 2 gånger på en vinter, Du må bort med svänghjulet för att kunna skruva loss tändplattan då den sitter i en skruv i över delen och 2 i den undre delen, Variatorn bidrar till ett smidigare arbete om man plockar av och ska du byta en packbox är du likt tvungen. Tänk på det att om du ska plocka bort trigger spolen av någon anledning så mät med bladmått innan mellan givaren och "utlösaren" är som ett litet upphöjt spår på svänghjulet. Sen är det lite våld och finess som gäller när man ska isär med delarna, dom brukar kunna sitta rätt bra. Nu när du är isär så passa även på att kolla upp hur lagrena mår, alternativt även klämma in nytt fett i dom, fråga din åf vad det ska vara för fett sen beställer du från momentum. Rengör när du ändå är isär med allt, Sen när du ska ihop med det så tänkt på att ringarna ska ligga rätt, att piggarna i lagrena hamnar rätt(här underlättar det rejält när man tagit bort variatorn) Packningsklister funkar fint att smeta ut på blocket. Fyll även på med olja i vatten/oljepumps huset så det inte blir allt för mycket luft där i när du sedan drar igång motorn. Nu är det bara att sätta ihop den. PM;a om du har nå fler frågor.

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
kolla även i förgasaren "den lilla muttern" som flotörnålen går in i. under den brukar det samlas mycket skit vilket kan leda till att den får för lite bränsle vid långa fullgasrepor= haveri.

H. christoffer

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Idag har jag äntligen tagit mig för att skruva igen. Har tagit lös motorn och skruvat isär den. Jag fann då att packboxen på ena sidan av oljedrevet har gått sönder, denna packbox tätade mot den cylinder som kolven brände på tidigare, så det verkar som jag äntligen hittat felet.

Attachments

Johan__

Medlem
16 okt 2008
32
0
6
okej, vad har du på för lågfartsmunstycken ??
svara gärna, min maskin går dåligt på låga varv..

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Idag har jag äntligen tagit mig för att skruva igen. Har tagit lös motorn och skruvat isär den. Jag fann då att packboxen på ena sidan av oljedrevet har gått sönder, denna packbox tätade mot den cylinder som kolven brände på tidigare, så det verkar som jag äntligen hittat felet.
Ja så där ska den då ju inte se ut, pressar du isär själv eller lämnar du in det?