misständning/lysproblem ski doo rev 800 03 icke ho

robin88

Medlem
2 feb 2014
16
0
1
halloj alla skotergurus där ute!. har försökt att läsa mig till vad jag kan ha för fel på min skoter, men jag har inte sett någon med liknande symptom. skotern ifråga är en ski doo rev 800 2003 130hk icke ho som passerat innkörda 1000mil för ett tag sedan. krävs alltid 4-9 startryck innan han startar kall,dock på första varm.
dåligt gassvar,samt kan avgassmälla/misstända under 3500-4000varv.samt att jag har fruktansvärt dåligt lyse, slår jag på helljuset med varvtalet under 2000varv dör alla mätare,slår jag på halv igen hoppar de igång efter en stund, sedan funkar inte elbacken,bara stannar ibland vill han avgassmälla när han ska igång igen. har gjort rent förgasarna,kollat insugsgummin,bytt stift gjort rent reedventiler,kompmätt. utan framgång..kan det ha nå något med stator,tändspole,trigger? lr rent sagt mpem boxen? tacksam för alla svar och funderingar jag får/Robin

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Med tanke på att du har dåligt lyse och drifts störningar låter det mycket som stator tycker jag i alla fall.
Men är ingen expert i ämnet. testa koppla ur spänningsförsörjningsrelät så all spänning kan gå till motorn utan att lysen mm förbrukar den och se om det blir någon skillnad.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Statorn går ofta sönder på dessa men lysdelen i statorn brukar aldrig gå sönder för den ligger på¨en separat tjock tråd i statorn. Bortsett lyset så låter det som statorns drivspolar jäklas det brukar poffa o smälla.
Att lyset jäklas kan vara voltregulatorn. Eller så ligger + kabel mot chassi typ under sadel eller motor. Om lysets + kablar får kontakt med chassi flyger statorns drivspolar också.

Ohm mät statorn men ha i åtanke att när maskinen delvist funkar kan ohm värdet visa ok. Någon här på forumet har ohm värdet för din stator jag mins bara inte vem?

Om du köper en ny stator får du inte starta maskinen förens du letat överallt efter skavda kablar som ligger mot chassi! Så länge lyset jäklas kan du ha det problemet!

robin88

Medlem
2 feb 2014
16
0
1
tack så mycket för så snabb respons grabbar!:)..okej vart kan spänningsförsörjningsreläet sitta då tro?..
går det att ohm mäta statorn på plats? isåfall vart och mellan vilka kablar man ska mäta sig inn på?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Statorn går ofta sönder på dessa men lysdelen i statorn brukar aldrig gå sönder för den ligger på¨en separat tjock tråd i statorn. Bortsett lyset så låter det som statorns drivspolar jäklas det brukar poffa o smälla.
Att lyset jäklas kan vara voltregulatorn. Eller så ligger + kabel mot chassi typ under sadel eller motor. Om lysets + kablar får kontakt med chassi flyger statorns drivspolar också.

Ohm mät statorn men ha i åtanke att när maskinen delvist funkar kan ohm värdet visa ok. Någon här på forumet har ohm värdet för din stator jag mins bara inte vem?

Om du köper en ny stator får du inte starta maskinen förens du letat överallt efter skavda kablar som ligger mot chassi! Så länge lyset jäklas kan du ha det problemet!
Jo det ska väl vara separata men vetefan ricktigt om det är så enkelt. En kompis summit 2013 står i väntan på ny stator nu och när den börjar gå dåligt börjar lyset lysa svagare och pulsera. Så något samanhang måste dom ändå ha. Men kanske är annorlunda på en 2003?
Men den är inte bytt ännu så jag ska inte säga säkert men det var det dom på verkstan kom fram till

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
På nyare maskiner typ 05-06-- så sitter det en stator som är lindad enbart med grov tråd, den sköter lyse som ström till tändning. Så på de flesta nyare maskiner påverkar lysdelen motorgången om det blir kortis där. Men dessa äldre rotax III serien så är det separat drivspole med lövtunn tråd som skallrar sönder. Men har man kortis på lysdelen så + går ut i jord så ryker även drivspolarna tillslut.

Robin du kan mäta med stator på plats men jag har inte mätvärdet tyvärr.

robin88

Medlem
2 feb 2014
16
0
1
okej, då hänger jag med. så då kan det vara felandet i lyset som eventuellt tagit död på tändnings delen på statorn? isåfall ska man försöka få bukt med lysfelet innan man byter statorn?. finns det något kablage man kan dra isär för mätning av stator på utsidan av motorn?mvh Robin