Mindre lyckad start på sportlovet

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
2mil var ungefär vad jag hann köra med min skoter som nyligen fått nytt chassie ochlite annat smått och gått pga vårdslös körning eller vad man nu ska kalla det. nu var det dax igen.. ligger i ca 70km/t på en led som till synes var platt och fin. sen kommer det en stor grop (kändes stor i den farten) och vips hade jag flugit av skotern. skotern fortsätter själv 50 meter till och kör rakt in i en el stolpe. tur i oturen javisst men visst kan man väl ändå tycka att den kunde ha tagit en annan väg. på bilderna syns det hyr mycket fria ytor det var runtom! :) Med tur är den klar till påsk här kommer lite bilder som jag har insett att alla gillar. Ska även tacka antic för att jag fick lägga upp bilderna hos han! :)

http://swein.campus.luth.se/~antic/skoter/sauce/

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
säsongen är över!

Tråkit när sånt där händer, men du verkar ha klarat skotern bättre än vad jag gjorde i alla fall, det såg ut på bilderna som att det bara är stag och dämpare och kanske trailingarm som är trasigt, men det räcker ju alldeles tillräckligt, tur att du klarade dej utan några större skador.
Alltid nåt att inte vara deppad över...

Själv lyckades jag pricka en sten i lördags, en liten och otrevlig sak. Den tog mitt under skidan och tryckte den uppåt med bra kraft, sådan kraft att hela chassiet har vikit sej och tryckt ner fotsteget en decimeter. Fästet för trailingarmen är flyttat ca 5 cm inåt och ca 5 cm bakåt, trailingarmen har vikit sej lite i fästet mot skidan, men är annars nästan rak. Jag körde cirka 20km/h när det hände och smällen blev ändå ganska kraftig då skotern stannade efter en meter och jag slog handen i bromshandtaget.
Får se om dom kan fixa den på verkstan eller om försäkringsbolaget löser in den, men jag hoppas att dom kan laga den för jag gillar min "minibuss", Lynx G-Touring 500 -98

Ska försöka hitta nån bild att lägga upp i "garaget" så ni kan se eländet.

Så ett tips, kör lungt och skippa stenar och elstolpar, det blir så mycke roligare då

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Usch ja de låter inte alls roligt, nja dom har kollat på en på en verkstad nu och tydligen var chassit lite snett så dom skulle väl fixxa det rikta eller vad dom nu gör, jag bryr mig faktiskt inte i vilket bara den e som ny när jag får tebax den. går ju på försäkringen så =)

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
ja han köra två dagar innan ja mötte en inkompetent förare på hyrskoter bakom ett krön undrar om han vet att de är högerregeln i sverige på han pressade sig mot mot sin vänster sida alltså min höger.. så nu har ja mosad lyftbåge fram ,nosskon , spräckt huv, skida samt inte minst intrykt pipa ..nått stag är snätt oxå .. så ni har väll klarat er ganska bra.. när ja bara har halvförsäkring och han inte erkänner sitt grova misstag. tycker detta är pinsamt uthyrarna borde kolla så de vet att deras kunder har grundläggande kunskaper i ämnet skoter samt regler. jaja alltid lika kul att starta vårsäsongen me en mosad skoter..visserligen går den ju att köra med bara ja byter ena skidan och staget men den sjönk ju me halva priset om ja vill sälja den nån gång... hoppas dock att försäkringsbolagen inser att ja gjorde rätt och han fel så ja får nya delar

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Det där borde ju gå på den andra maskinens trafikförsäkring, om du bara kan bevisa att det var den andra förarens fel och inte ditt.

För min del så är skotersäsongen i alla fall över, snön ligger ju knappast kvar här när min skoter är reparerad och klar, tyvärr.

Tror ju inte att försäkringsbolaget tillåter att man fortsätter köra med skotern säsongen ut, det lilla som är kvar, innan den blivit reparerad, och det tar nog några veckor innan försäkringsbolaget bestämt sej om vad som ska göras och sedan innan alla delar är beställda och allt som ska bytas ut och riktas är fixat.
Vad tror ni?
Skotern är ju faktiskt körbar fastän den är lite sne i fotsteget och bandtunneln och trailingarmen.

Ha det så roligt, ni som har hela och fina skotrar att gasa runt på// Tobbe