Microbrytare i gashandtag

Diesel

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Hur byglar jag bort brytaren i gashandtaget.
Skotern är en wilcat -92.Problemet är att den misständer rejält vid låg fart.Har hört att brytarna är ett vanligt fel på arctic.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 03-Jan-04 kl 07:34 PM (CET)]Brytaren gör att motorn dör helt om du gasar utan att den blir "aktiverad".
Om du håller fast sprinten (fästet till gashantaget) och gasar kommer motorn att varva upp till typ 3000rpm och sedan dö helt, tändningen bryts antar jag.

Det bör alltså inte vara den som är orsaken, man vet aldrig men det stämmer ju inte med symtomen...

(hur man avaktiverar den vet jag inte riktigt men jag tror att det ska finnas någon bygling i verktygssatsen (om man mot förmodan har den kvar...) som man trycker dit. Annars är det väl bara och skruva isär handtaget och koppla ihop eller sära på kablarna beroende på hur brytaren fungerar.)
 

Diesel

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Det sitter magnet brytare på förgasarna också.Kan kanske vara dom som spökar.Någon som vet symptomen om dom inte funkar som dom ska?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Prova att koppla bort, alternativt kortsluta dem, provkör och se vad symptomet blir (eller läs på i verkstadshandbok)!

Mest troligt är brytarna vid förgasarna hopkopplade med den vid gashandtaget så att tändningen bryts om man har släppt gasen men förgasarna ändå inte står i tomgångsläge.

Men, ett annat mycket vanligt fel på Arctic är kortslutna varv i spolarna på tändplattan. De flesta CDI-system har två separata "generatorspolar", bägge är seriekopplade vid låga varv men den ena kopplas bort vid höga varv. "Lågfartsspolen" är lindad med många varv av mycket tunn tråd, och det är den som är mest utsatt för fel. Det KAN ge precis dina symptom. Men beroende på vad det är för fel på spolen och hur resten av tändsystemet är uppbyggt så kan det också leda till t ex att motorn blir svårstartad eller att den blir onormalt känslig för sotiga tändstift.