Metallisk skrapande missljud - Polaris Indy Classic Touring -98

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Hej

Min Polaris Indy Classic touring från 98 har börjat låta underligt. Vid gaspådrag så kommer det ett metalliskt skrapande ljud när man kommer upp i 50-60km/h som sen håller i sig tills man sänker hastigheten. När jag idag gasade upp till 90 så försvann ljudet när jag släppte gasen och var nere i ungefär 75, men så fort jag gasade på så kom ljudet igen.
Har testat att smyga upp gasen och då kommer ljudet lite senare, kanske först vid 60.

Någon som har något tips på vad det kan bero på?
 

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Kolla drivaxellagret på vänster sida. Och även sekundärvariatorns drivaxellager.
Jag har smörjt båda lagrena idag men ljudet kvarstår. Men testade att dra upp i 100 idag och då försvann ljudet och kom när jag släppte lite på gasen igen. Det kommer när jag är upp i runt 50.

Jag har också spänt kedjan och bytt kedjehusolja.

Ljudet är nästan som att något skrapar och det kommer från vänster sida.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Vid den här årstiden borde man kunna utesluta is som ligger i vägen.
Hur är sekundäraxeln och drivaxelns lager axiellt? Tänker om det åker i sidled vid vissa belastningar och skrapar mot något.
Typ lagerhållarna som sitter på varsin sida om drivaxellagret?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag har smörjt båda lagrena idag men ljudet kvarstår. Men testade att dra upp i 100 idag och då försvann ljudet och kom när jag släppte lite på gasen igen. Det kommer när jag är upp i runt 50.

Jag har också spänt kedjan och bytt kedjehusolja.

Ljudet är nästan som att något skrapar och det kommer från vänster sida.
Provade du rycka och slita i axlarna för att känna glapp för de duger inte att smörja ett rasat lager. Drivhjulens lager är extremt svårt att besikta , de enda man kan göra är att pilla bort packboxen och kolla att de ser normalt eller än bättre skruva lös och känna att de rullar fint.
De är väldigt vanligt drivhjulslagret går väck för lagrets tätning är värdelös, jag fattar inte varför de inte sätter dit riktig packbox ut mot bandtunnel.
 

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Provade du rycka och slita i axlarna för att känna glapp för de duger inte att smörja ett rasat lager. Drivhjulens lager är extremt svårt att besikta , de enda man kan göra är att pilla bort packboxen och kolla att de ser normalt eller än bättre skruva lös och känna att de rullar fint.
De är väldigt vanligt drivhjulslagret går väck för lagrets tätning är värdelös, jag fattar inte varför de inte sätter dit riktig packbox ut mot bandtunnel.
Nej det gjorde jag inte. Stort tack för tipsen, det får bli sommarens projekt att kolla lagrena ordentligt.