Mer pulver i rotax 600ho -03

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Hallå.

Har försökt att söka här på forumet men inte riktigt hittat det jag söker, kan va så att jag e dålig på att hitta (tjejen tycker det iaf:wacko:).

I alla fall så har jag en 600ho ifrån 03. Det e dax för kolvbyte, såg i slutet av förra säsongen att kolvarna hade lite små repor på sig. Läste i Askers och Bamses tråd att 700 cylindrarna skulle passa bolt on. Vad behövs mer, funkar elsystemet som finns, topp, förgasare (bestycka om), och kan man köra med original pipa 600ho? Hur mycket effekt kan man tänkas tjäna på en sån opperation, Är det värt det?

Mvh Jeppe

Har även funderingar på att förlänga till 365 men e lite orolig att det ska gå för tungt. Förra åter bytte jag till 44 matta och då va det precis som att den inte orka utanför leden, den liksom surade ner sig. Om jag inte mins helt fel så låg kompet på 9-9,5, sitter även ett variator kitt från dynamoe joe på (vikter och fjädrar räknades ut av speedtech så jag har inte chansat fram nått) Nån som har erfarenhet av något liknande?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är lite osäker men 700 är väl ej ho? min 700 jag hadde har jag för mej hadde typ 5 hk mer i papprena än min nuvarande 600ho så inget jag skulle sattsa på.

Köp en fin topp och porta cylindrarna så blir det någ en jävla skillnad.
Kostar ingen förmögenhet att lämna in och få dom portade annars har jag sätt det finns portningsmallar att köpa om du är lite händig med dremel:bigsmile:

Har inte testat men har hört många som säger det ger en del med en open mod tänkurva också. brukar finnas ute boxar lite nu och då.

Kanske halvdåliga insugsgummin så du ska passa på att sätta på v-force eller boysen reeds?

Har ev en koso avgastempsmätare till salu som hjälp vid bestyckning.

Att den inte orkar om du förlänger den stämmer inte då är din variatorinställning helt fel. Jag har en helt standard summit 600 alltså 144" med 51mm kammar och med original variator setup tappade den varv i ljup snön men nu ligger den prick 8000rmp på både hårdpackad led och meterljup pudersnö med tjejen bak på skotern.

Kolla så inte klickern står under läge 3 då blir med helt död. känns som en toring skoter om jag ställer ned den på 2
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Finns en enkel 770 lösning... sätter man cylindrarna direkt på blocket utan cylinderfotspackning så får man rätt ok klämspalt dock helt döda porttider. Men med rk-teks dropinkit så borde porttiderna hamna rätt. Dock kostar en sådan lösning minst ca 10000kr med cylindrar + frakt, moms & tull från usa. Sen vet man inte innan om det funkar heller...

Annars så passar 700 cylindrarna direkt dock måste du även ha en 700 topp och rave spadar (35dollar/st). Men allt annat kan man behålla. Dock ger det inte någon direkt mer effket än 600ho kanske någon hk. Men portar man så blir det andra saker...
Men är dina 600ho cylindrar slut så skulle jag köpt 700 cylindrar precis som jag tänkte från början, men då var 700 cylindrarna slut för tillfället så jag chansade på 800 cylindrar istället.

Billigaste trimmet är att sälja 600 motorn och köpa en 800a. Eller byta skoter...
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Det e ju själva helvete att allt ska bli så jävla dyrt. Får väl börja med att riva isär motorn och se ifall cyllarna har klarat sig och om dom har det så blir det nog bara nya kolvar och försöka få den gå som den ska. Ska nog testa lite som det står i länken från revman. Lite sugen på att prova och porta är man ju. Är det svårt att porta om man har "mallarna". Behövs det special verktyg, har hyffsat små trycklufts slipar av lite olika slag i garaget och lite roterande filar.
E så förbannat sugen på att börja skruva men garaget e fullt med bilar och båtar just nu, typiskt!

En annan fundering som jag tänkt lite på. Kan det va så jävla enkelt att det e skit, smuts i variatorn som gör att den beter sig lite skumt. Om jag ska va ärlig så har jag inte gjort rent den under det år som jag ägt den och vet inte om föregående ägare gjort det heller. Monterade bara variatorkittet och smacka ihop allt igen.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Hade jag varit du hade jag gjort följande beroende på va du ska köra riktigt.
1: Dubbelrör alt singelrör ( inte lika mycke effekt med singel eller effektuppbyggnads tid.)
2: Lämna cylindrar till tex SMP eller Dysse för portning
3: När allt är ditsmetat så åker man och bänkar och justerar in den
4: Ber nån duktig hjälpa dig med variatorerna.

Nu skrev jag bara ett exempel, men de är de jag kan komma på, du kan ju få ut rätt mycke ur en 600 motor men då skulle jag kört ett 440/600rs elsystem med open box och kört en raceportning på motorn.
 
R

RevMan

Att trimma motorer är alltid dyrt. Kommer man billigt undan gör man det bra eller så tummar man på tillförlitligheten.
Största nackdelen är ju att maskinen blir så mycket svårare att sälja.

Vet inte hur vanliga 600HO tycker om dubbelpiporna men på 600sdi fungerar det iaf inte. Varvstoppet kommer före effekten så man tappar rejält mot orginalpipan.
 
R

RevMan

Vet inte vad du har gjort för några modifieringar på din maskin men just -03 saknade en hel del på boggiesidan.
Om du lagar och säljer och lägger trimpengarna på en annan maskin kanske du är uppe i en MXZ800 -05 som kanske redan har en 44matta och andra skidor, Grymt roilg skoter tycker iaf jag.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Dubbelrören funkar bra så länge du åker en annan tändning typ 440/600rs tändning.
Men som sakt de billigaste för dig är ju att sälja iväg maskinen och köpa en 800.