Mekonomen börjar sälja skoterdelar

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag då jag var in till Mekonomen för att köpa olja till kedjehuset så sa jag att det var till smöskotern. Då sa dom att nästa år så skall Mekonomen utöka sitt sortiment till att gälla snöskotrar och utombordare.

Vet inte exakt vilket sortiment dom kommer att saluföra men man kan ju hoppas att det blir till bra priser iaf.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
hörde samma sak av en kompis som jobbar på mekonomen.

blir spännande att se vad som hamnar i sortimentet (förutom det uppenbara - variatorremmar) kommer dom ha 2 års garanti på dessa, som med alla andra reservdelar? :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vi får väl hoppas att dom inte kör det enkla alternativet, Duells. Dom produkterna tycks ju ha samma pris oberoende var man köper dom.

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Bara hoppas på att det blir ett stort sortiment och inte bara variatorremmar och kedjehusolja...

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det verkar som dem lagt ribban högt iaf:

”Tillbehör och reservdelar för snöskotrar och fritidsbåtar är två mycket intressanta
affärsområden. Målet med vår satsning är att Mekonomen ska bli marknadsledande under
2012”, säger Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen."

Med den målsättningen så räcker det iaf inte med att bara sälja olja och remmar! : )

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen kommer dom ju att ha en stor fördel eftersom dom finns typ "överallt". Kommer att bli smidigt för mig som inte har några snöskoterbutiker här i trakten. Men Mekonomen finns ju hur många som helst.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Detta kommer inte bli i alla deras butiker utan endast utvalda butiker i norra sverige samt Norge, beroende på vilka delar dem kommer sälja så tror jag inte det kommer påverka mitt handlande så mycket...Köper större delen av mina skoteraffärer ifrån andra länder.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Då jag själv jobbar på mekonomen ser jag framemot det här väldigt mycket !!

Även om det sägs att det är utvalda butiker i norr som kommer sälja så tycker jag de vore märkligt om man ändå inte kunde få tag på de bara för att butiken ligger i sthlm. Känns ju dumt att behöva säga till en kund 'nää, du får fara upp till norra sverige för den delen' Hur bra låter de ?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Då jag själv jobbar på mekonomen ser jag framemot det här väldigt mycket !!

Även om det sägs att det är utvalda butiker i norr som kommer sälja så tycker jag de vore märkligt om man ändå inte kunde få tag på de bara för att butiken ligger i sthlm. Känns ju dumt att behöva säga till en kund 'nää, du får fara upp till norra sverige för den delen' Hur bra låter de ?
Min gissning är att dem inte vill göra samma "fel" som tex jula gör: att ha exakt samma produkter på alla butiker i hela sverige, kunder efterfrågar olika saker beroende på var dem bor, vilket gör att sortimentet ska vara annorlunda/lokalt.

Gällande delar till båtar så skulle inte heller det finnas tillgänligt i alla butiker:

"Marina reservdelar och tillbehör för fritidsbåtar kommer att
finnas i Mekonomens butiker i sjö- och havsnära lägen, eller motsvarande cirka 70 procent av
Mekonomens alla butiker, från våren 2011"

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Finnas i butikerna ja, sen så tror jag knappast att det inte skulle gå att ta hem från sortimenten till vilken butik som helst...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då jag pratade med dom här i Göteborg så sa dom att dom kommer ju inte att ha något i lager men kommer att kunna beställa hem.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Finnas i butikerna ja, sen så tror jag knappast att det inte skulle gå att ta hem från sortimenten till vilken butik som helst...
Nog lär butikerna kunna beställa hem varor, men vilken kund orkar vänta en vecka då du kan beställa från nätet och ha det hemma på mindre tid?
Om inte priserna är väldigt bra så tror jag inte på den ide´n

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Mekonomen har väl en egen, väldigt omfattande logistikapparat med egna centrallager (strängnäs och snart även Luleå med fler?). Det torde borga för att även om dom inte har en massa hyllmeter med variatorremmar i Kungens kurva sthlm - så lär dom kunna beställa delar till dagen efter precis som vilken annan del?

Gissningsvis då.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Tror inte mekonomen kommer vara nå billigare, observera tror. Bara kolla på bildelar så är det många delar som är billigare orginal på Volvo, BMW m.fl än på Mekonomen (bevisligen). Såå om jag ska köpa skoterdelar hemma i stan kommer jag nog fortsätta sponsra skoterhandlarna. Men som tidigare sagt, beställning från storebror i väst ligger ju först. Billigare, smidigare, enklare och oftast samma lev.tid. (brukar ta drygt en vecka de gånger jag beställt och om ÅF ska beställa hem delar tar det ju som oftast och runt en vecka beroende på när de beställer).

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
En skillnad är att Mekonomen är mycket mer benägen att ge bra rabatter på delarna jämfört med Rinab, i alla fall här i Ö-vik.