Mattspäning!!!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Nov-03 kl 05:38 PM (CET)]Hur skall jag bete mig för att mattan inte ska kugga över?
Jag har bytt dämpare och kollat drivhjulena så det är i tipp topp, har även kollat kjedjespänningnen och den är ok. Vad göra? hur mycke vågar man spänna mattan?
Skotern är en AC powder extrem 2up tippel 600 -97
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tumregeln för en vanlig kort matta brukar vara 25mm "glapp" mellan matta o. slides vid 10kg drag/tryck. Har du en 345-matta så lägg på ca 10mm...du borde kunna ha mer glapp än så utan att det kuggar över allt för ofta. Det går ju lättare ju slappare matta du har!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Mattspäning.

Hej !

Det hära med att vissa Arctic-Cat modeller "kuggar" över , är ett gammalt välkänt problem !!
Detta drabbar bara de Arctic-Cat modeller som inte har "TSL" länk i boggien.

Rent allmänt kan man säga som så att man ALLTID skall sträva efter att ha mattan så löst som möjligt utan att den kuggar över.
Mao. lita inte på vad som står i instruktionsboken ---> beror också på vad för sorts matta du har på maskinen.

Vad gäller dessa Arctic_Cat modeller som har dessa problem, så finns det så vitt jag vet 2 botemedel :

* Om det är en 136" matta så säljer Arctic-Cat handlarna ett slags KIT som skall motverka "Över kuggning" för ca 4000:-

* Montera nya drivhjul med yttre kuggar som driver direkt i mattclipsen ca 1500:-
( Funkar jävligt bra !! )


 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm...Polaris h-bok säger 4,5kg,10kg då är nog mattan rättså ``spänd´´.
Mvh: Bosse....
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Mattspäning.

Hej 2stroke.
Nu är jag lite nyfiken på vad TSL länk är, och vilka modeller som har detta och om det går att montera på min ac.
Var kan man hitta drivhjul som har yttre kuggar?
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
RE: Mattspäning.

2stroke har helt rätt, det här med '25mm vid 10kg' eller nåt liknande brukar vara ALLDELES för hård mattspänning. Ställe nr.1 där du tappar/tjänar effekt är i mattan - sträva alltid efter att få mattan att rulla så lätt som det bara går.
Man bör också tänka på temperaturen...! Dvs spänner man mattan till 25mm inne i garagevärmen är den så gott som helt stum ute i -10 graders kyla... Gå alltså efter följande regel: Så lös matta som möjligt utan att den kuggar över!

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Mattspäning.

Har kollat lite på min skoter, och om jag ska sätta i drivhjul som driver i mattklipsena så måste jag korta av boggiskenorna några cm, men det ska väl inte ha någon betydelse.
Och vart hittar jag hjulena någon som vet???
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
No Slip Drivers !!

Läs tex detta som jag hittade på nätet i USA i går.


* There has been a problem with track ratcheting on Arctic Cat sleds since the inception of the 650 Wildcat in 1988--> .

* No Slip Drive Sprockets absolutely eliminates track ratcheting, allowing you to operate your track with much less tension, which in turn relates to more speed! These sprockets drive off the involute drive lugs and the track windows as well.

* SUSPENSION CLEARANCE - A minimum of 1” clearance between the rail tips and the external drive teeth is required. Suspension positioning on mod sleds must be planned to allow for this clearance. Stock sleds have several options. Sometimes the suspension can be moved back on the existing suspension mounts for clearance. Sometimes the stock rails can be trimmed back. PLAN YOUR INSTALLATION BEFORE INSTALLING THE DRIVERS.

* Sprockets are available in a 2.52 pitch with 8, 9, and 10 tooth models


Sånna här drivhjul säljs bla av:

Motorhuset i Östersund.
tel : 063-570020
http://www.motorhuset.com

Du skall ha ett drivhjul som har best Nr :
"SLP" 31-84
och du behöver 2 st !! ca 1500:- Tot.


 

1000

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Hej ! jag har själv haft detta problem med en powder 2up - 97.Ta bort kåpan på växelhuset o kolla övre drevet så det inte fattas någon kugg det gjorde det på min,jag höll på leta i hjäl mej innan jag hittade felet.Lyft upp skotern bak mattan ska hänga ca3-5cm lycka till!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Hej 1000!
Jag har kollat hela transmetionen och den är i nyskick.
Men tack endå, alla tips är välkomna.
Om jag ska montera drivhjul med tänder som driver i klipsena, så måste jag korta av boggiskenorna ca 3 cm, anars kommer hjulena att ta i...