mattlängd

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Tack. på min, en -94, sitter det 32mm matta, hur vet jag om det är en 320 eller om det är kortat till en 307? :confused:
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Om det inte syns på boggien att den är flyttad så blir det nog till att räkna hålen. Delningen är nåt visst mått, sen beroende på hur lång mattan är är det olika antal hål. Kommer inte ihåg vilket mått det är bara.

Update: Det är 2.52" mellan hålen.

Här stjäl jag ogenerat lite text från Alf@mc-x:

"Om du vill veta vilken längd en matta har så tar du antal stavar (eller kuggar eller matthål) och multipicerar det med 2,52"= mattlängd i tum.
En 48 delad matta är alltså 121" lång eller 307 cm."
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Delningen är samma på dom flesta mattor, 2,52" både på lynx's och andra.
Du ska alltså räkna antalet delningar, är det 48 delningar så är den 307 som antic skriver och skulle det vara en 320-matta så borde det ju bli 50 delningar.

Men man brukar se ganska tydligt att det är en 307:a som sitter på dom lynxar som är kortade, då räcker matta liksom inte ändå fram till där tunneln slutar...
Ser verkligen inte bra ut, jag skulle absolut förlänga istället för att korta boggin, men det är ju en helt annan fråga.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Mattan sticker ut några cm bakom tunneln så det är nog en 320. :)

www.stenmarksmaskin.se där man köper mattor står det "STD-delning" vid vissa mattor och "Lynx STD-delning" vid vissa mattor, 307 och 345 ( jag tror det står vid andra också). Vad menas med det?? :confused:
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
37
Sikfors
www.jeppek.net
Eftersom dom mattor där det står Lynx STD delning verkar vara 3200mm långa så skulle jag lägga mina pengar på att det menas just att dom bara passar Lynx, medans dom där det står STD delning passar andra märken också.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Men det finns ju mattor som är 3450mm som det står Lynx STD-delning vid, passar inte dom andra skotrar då, eller?? :confused: