Mattbyte ZR 800 -01

NybbeÅland

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Mariehamn
Hej Alla.

Tänker nu för första gången byta matta på min ZR 800, -01. Någon som har gjort det på just en sån eller en som påminner om den skotern? Det finns ju några guidande inlägg här men tänkte mera specifikt.

Är ganska grön på detta, så undrar hur mycket man måste ta isär innan man får ur axeln (kåpor, etc) osv...

Tack

Anders, Åland

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Du behöver inte ta bort några kåpor.

Slänger ihop en snabb "att göra list", (förutsättar att du INTE har back på maskinen, och till viktigpetrar som tycker man kan göra det snabbare. Jag vet, men nu är det för en gröngörling jag skriver detta):

1: Ta bort variatorremmen

2: Ta bort sekundäraxeln (13mm nyckel ellerhalvtum)

3: Lossa hastighetsmätarwiren från vinkelväxeln (sitter under sekundären)

4: Lossa de 3 muttrarna som sitter runt vinkelväxeln (Du kan måsta anvädna en nyckel föratt hålla fast bultarna från insidan,
men de ska vara självlåsande)

5: Töm ut oljan ur kedjehuset (Tror det är 13mm där med), från insidan av tunneln, bakom kedjehuset

6: Lossa kedjehuslock, tror det är 7-8 skruvar runt kåpan (?), 13mm nyckel (13 led funkar kanon för mig), lyft bort locket åt sidan

7: Lossa dreven (19 nyckel tror jag, hjälper om du spärrar "handbromsen"), plocka bort drev och kedja.

8: ta loss de 3 skruvaran runt nedre lagerhållaren (guldrägad/trekantig sak), med 13 lednyckel

9: Hissa upp skotern i bakkant

10: Lossa främre boggiefästena. Tror det är dubbla fästen fram, så du kan använda en 14 nyckel på insidan, och 14 spärr på utsidan (upprepa pruseduren på höger och vänster sida).

11: Lossa TSL armarna bak. 14 nyckel på utsidan och jag tror det ska vara 22mm på insidan.

12: Lyft ut boggiet

13: Juckla (kul ord), drivaxeln mot kedjehuset.

14: mattan är lös.

15: Upprepa pruceduren baklänges, fast med ny matta..

hoppas det klarnade lite. Kanske lite luddigt, men har varit i garaget och lackat/svetsat hela dagen så jag är lite yr:p

Edit: Om jag missat något kanske någon kan fylla i

NybbeÅland

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Mariehamn
Du behöver inte ta bort några kåpor.

Slänger ihop en snabb "att göra list", (förutsättar att du INTE har back på maskinen, och till viktigpetrar som tycker man kan göra det snabbare. Jag vet, men nu är det för en gröngörling jag skriver detta):

1: Ta bort variatorremmen

2: Ta bort sekundäraxeln (13mm nyckel ellerhalvtum)

3: Lossa hastighetsmätarwiren från vinkelväxeln (sitter under sekundären)

4: Lossa de 3 muttrarna som sitter runt vinkelväxeln (Du kan måsta anvädna en nyckel föratt hålla fast bultarna från insidan,
men de ska vara självlåsande)

5: Töm ut oljan ur kedjehuset (Tror det är 13mm där med), från insidan av tunneln, bakom kedjehuset

6: Lossa kedjehuslock, tror det är 7-8 skruvar runt kåpan (?), 13mm nyckel (13 led funkar kanon för mig), lyft bort locket åt sidan

7: Lossa dreven (19 nyckel tror jag, hjälper om du spärrar "handbromsen"), plocka bort drev och kedja.

8: ta loss de 3 skruvaran runt nedre lagerhållaren (guldrägad/trekantig sak), med 13 lednyckel

9: Hissa upp skotern i bakkant

10: Lossa främre boggiefästena. Tror det är dubbla fästen fram, så du kan använda en 14 nyckel på insidan, och 14 spärr på utsidan (upprepa pruseduren på höger och vänster sida).

11: Lossa TSL armarna bak. 14 nyckel på utsidan och jag tror det ska vara 22mm på insidan.

12: Lyft ut boggiet

13: Juckla (kul ord), drivaxeln mot kedjehuset.

14: mattan är lös.

15: Upprepa pruceduren baklänges, fast med ny matta..

hoppas det klarnade lite. Kanske lite luddigt, men har varit i garaget och lackat/svetsat hela dagen så jag är lite yr:p

Edit: Om jag missat något kanske någon kan fylla i

Hej!

Tack som fan, skall slita isär allt i veckan. Klar och fin beskrivning!

fordons k

Medlem
18 okt 2010
38
0
1
Malung
Tack för ett bra svar, nu vet man typ exakt hur man ska göra =) jag har nämligen aldrig bytt matta förrut utan har alltid köpt skotrar med fin matta så jag aldrig ska behöva byta men nu e de nog dax :p tack på för hand =)