mattan snurran när den är kall, variator problem

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
hoj
Jag startade skotern idag ca -15 grader på mätaren (och blåsigt).
Jag har skotern upplyft där bak, och efter att den stått på tomgång ca 2min så tvärr gasade jag.
Det jag märkte då var att mattan inte ville sluta snurra, och att skotern nästan dog när jag tryckte in bromsen.

Detta försvann när "allt vart varmt".
vad beror det på?

Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Sv: mattan snurran när den är kall

Sen så ska ju mattan om det är riktigt bra inställd sekundär snurra med eller röra sig lite framåt iaf om man håller den upplyft. Dock stå still när man ställer ner den såklart.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

Om du enkelt orkar stoppa den och hålla fast den med handen, då är det som det ska vara. Men om mattan snurrar in dig i tunneln och mosar ut dig under buken, då är det nåt som är fel. :blink1:

Så här ska det vara:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=VNVv-jOzaIE[/ame]
Detta gäller särskilt om man har non-slip och lösare mattspänning, då snurrar mattan väldigt lätt.

Om den snurrar mer än så är det nåt som behöver ses över.

Kan bero på tex:
Kärvande variatorer
Fel variatorrem (för kort eller för bred)
Felschimsad primärvariator
Feljusterad sekundärvariator

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå

Det var en som sa att remmen ska ligga ca 2mm ovanför remskivan. Min ligger ca 2 mm nedaför skivan.
Kan det vara det som är problemet?
När jag har haft skotern i garaget och startat upp den så har det aldrig hänt att den velat dra runt.
Och nog var det mer än på youtubeklippet som vissades.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

Det var en som sa att remmen ska ligga ca 2mm ovanför remskivan. Min ligger ca 2 mm nedaför skivan.
Kan du ha fel rem? Ca 2 mm ovanför är normalt.

Har primären gått isär helt, dvs den ligger väl inte och nyper i sidorna på remmen? Du ska ha 1-1,5mm avstånd mellan innerskivan och remmen om allt är ok där.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

Kolla om du kan få tag på det korrekta c/c-måttet och jämför med din maskin.

Men sannolikt är detta inte felet, det beror 9 gånger av 10 på fel mått på remmen, kärvande primär, feljusterad sekundär.

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Nu har jag varit och kollat läget.
I den lilla variatorn så gick remmen till en början att flytta någon mm.
Remmen på den stora variatorn låg som sagt ca 1-2 mm under skivan (inte på).
Jag startade skotern och gasade till och det gick bra.
Jag gjorde samma sak en gång till och då ville den inte stanna, och motorn dog när jag tog på bromsen.
Det gnekade tom lite i remmen efter motorstoppen pga att den var så spännd.
På den stora variatorn, så tyckte jag att remmen gått upp jämnsida med remskivan.
Det är ju -20 grader ute, det har inget med att göra att remmen kan vara gammal och hård.
Det är första gången jag har skotern och det är rätt kallt ute?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaaaaaaa. låter otroligt.vi har ibland -35 grader och skotrarna kan stå ute..inga problem..
kolla så ingen av bultarna till motorfästet har lossnat..samt att motorn ligger å vilar mot "staget/kudden" som sitter på "baksidan" av motorn.på variatorsidan.. ligger den lös dära så ställer motorn om sig hela tiden jämt emot vad du gasar och då blir de fel helt enkelt..

annars kan de vara nånting som kärvar i variatorn..alltså att de blivit nå grader nånstans... kika igenom primären.bara lossa på locket å dra sedan yttre skivan ut å in (givet utan v-remmen).. då känner du om de kärvar..

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
hade samma sak på min skoter

då var det primärvariatorns centerbussning som var dålig så primärens skivor ville inte glida till yttersta läget. Fjädern ska ju trycka isär skivorna, men om bussningen är dålig fastnar grejerna nästan längst ut, fjädern är ju som svagast längst ut.

i mitt fall blev det att byta centerbussningen