Matta som är mer allroundbetonad än Powder Max Flex Edge 64mm

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Sett att samma BRP Flex Edge matta finns med 51mm kamhöjd på tex Xterrain men den är ju så himla mjuk så hur greppar den på led?
Har även sneglat på en Camso Backcountry X2 eller en Talon C45 men hur är dessa mattor? Någon som kör på dessa?
Nuvarande Flex Edge 64mm biter ruskigt bra i djupsnön men vibrerar, spinner och låter mycket på led så jag vill ha något mer allroundbetonat.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Nu vet jag inte vilken delning du har, eller i vilken delning denna mattan finns, men kör själv med en 57mm peakmatta (2.86" delning) som funkar bra till det jag använder den till. Gör inte bort sig ute i det djupa och funkar bra på leden också då kammarnas uppbyggnad är så att dom yttre kammarna är styvare/grövre medan dom blir mjukare och lite tunnare in mot mitten.
 
Reactions: Lindgren - BD

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Samma här jag har en peak matta 57mm på min pro rmk 155" och den är stenkul på led och allmänt hårt före. Jag satt dit den beg och vände den dessutom bakvägen fört att få max fäste på led. De finns ingen mattat utan dubbar som hänger med i axet på led allt från stenhård led till lite porös led. Jag trodde den skulle bli helt värdelös i djup snö men för mina måttliga skogsfärder duger den, men då har jag inga stora krav heller i djup snö! Fler fördelar är att den håller bra för allt möjligt våld man kan utsätta den för. Men de finns tydligen två hårdheter på gummit och jag har den hårda. Asker har mer koll på vad hård och mjuka mattan heter. Den mjuka är såklart bäst i djup snö.
Om peak 57mm finns till din maskin så låter de som de passar din beskrivning.
 
Reactions: Lindgren - BD

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Glömde skriva det men det är en 406 x 3 705 x 64 mm dvs 146 tums matta med 2,86 delning till en BRP Boondocker 3700 800 etec.
Har kollat på Peak men dessa verkar numera bara finnas med 64mm kammar, i alla fall som 146"

Den mjuka Peak heter Multi Duro 2.5 och den hårda tror jag endast heter Peak 2.5.
Har gått igenom Camso katalogen och det enda som finns med lägre kamhöjd än 64mm i 146 tum är Hurricane 44mm, Backcountry X2 51mm, Challenger Trail 44mm samt Ice Cobra.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ang peak mattan så är det en helt ok matta men man måste veta vad man köper...
Bytte för några veckor sedan från peak till challenger extrem, då peak mattan blev helt chanslös i det bottenlösa före som är i fjällen denna säsong, var inte kul helt enkelt :)
Men peakmattan är rolig, kunde köra 70knyck och dra upp den på rullen och köra så hur långt som hellst. Samma sak med challenger extrem så går den upp på rulle men ökar för mycket i fart så man tappar snart ner den innan man når balanspunkten. Kör man något långsammare är det inga problem.
På våren funkar peak bra.
Ja peak finns bara i 64mm. Dom som är 57mm är en matta tillverkad åt polaris.
 
Reactions: Lindgren - BD