Matt byte!!

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Hur ska jag gå till väga när jag ska byta matta på min Lynx Cobra Ultra - 96?

Jag har kommit så lång som att skruvat bort boggien och har släppt drivaxeln på variator sidan, men det finns inte utrymme för att trä på mattan. så jag förstår att axeln måste släppas på drivsidan också men hur mycket behöver jag skruva bort?

Kom med tips så det blir enkelt för mig att byta!!

Tack på förhand!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Det funkar ju olika på olika modeller det där men på något sätt måste du få lös drivaxeln på kedjehussidan.
Hur det än ser ut på din skoter så måste du öppna kedjehuset för att få bort drevet och då ser du om lagret där innanför går att lossa på något enkelt sätt, gör det det så får du lätt bort axeln men man måste kanske bort med hela kedjehuset på din modell, jag är inte så hemma på den så jag vet inte exakt...

Som en liten teaser så kan jag berätta att vi snart kommer att lägga ut en artikel om det här ämnet här på leden så håll ögonen öppna "Bbulan", där kan du säkert hitta intressant läsning!
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Kedjehuset måste bort!

För att få ur drivaxel måste kedjehuset bort, lageröverfallet på varriator sida måste också bort. Det går sedan att "lirka ur" axeln. Proceduren är den samma fast bakvänt vid montage
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Krångel!

Hur sitter drivaxellagret fast i kedjehuset då?
Känns ju som att det blir mycket bök om man måste bort med hela kedjehuset men är det enda sättet så...

På SRV:n jag hade förut tror jag att lagret satt från utsidan och det är ju mycket krångligare än om man kan ta lös det innifrån.
Men på den lossade jag drivhjulet längst till vänster och drog ut axeln ur kedjehuset åt vänster, om ni fattar...
Om det är mer eller mindre krångel med det jämfört med att ta lös kedjehuset vet jag dock inte.
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Det har löst sig...

Jag har nu tagit bort kedjehuset och har "lirkat ut" drivaxeln :)
Nu återstår bara återmonteringen :p

tack så mycket för för all svar de har varit till stor hjälp!!!!

// Bulan