Maptun eller MCX?

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej! Jag har tänkt ta ut några extra hk (250) ur min Sidewinder BTX LE i vinter. Vad tycker ni är bästa valet? Maptun eller MCX? Eller något annat? Vill gärna höra skillnader mellan dessa om någon har provat båda. Så diskutera vilt i denna tråd om vilket som funkar bäst och vilka för- resp nackdelar som finns!

/M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Varför MCX? Tycker de flesta kör maptun. Har hört nånstans att MCX haft problem med felkoder. Stämmer detta? Gärna lite mer utförligare svar på varför det ena eller andra är bättre!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: trixa

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Fördelen med Maptune är att du kan höja varvstoppen,
Det gör att den inte blir så känslig för övervarv går i regulatorn vissa fören, situationer.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
MCX preppade sidewinder/Arctic 9000 går bättre iallafall, där finns det också tillförlitliga bromsningar som visar att det verkligen ger den effekt det ska. Tvivlar faktiskt starkt på att de här maptunade ger den effekt dom säger. Sen är det ju mycket bättre sätta en extern box som sköter effekthöjningen istället för att mixtra med original programvaran (speciellt om det havererat och garanti alt. försäkring ska åberopas).
 
Reactions: Carll

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Menar du att det skulle vara något fel på MapTuns rototest? Brukar väl inte finnas så många bromsbänkar som gör lika bra jobb som en rototest.
På vilket sätt skulle det vara bättre med en extern box? Om jag får säga det själv så var det bland det dummaste jag har hört.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Då må jag då säga att det det var bland det dummaste jag hört att det inte skulle vara bättre med extern box om det blir problem av någon form. Spelar ingen roll vilken grej vi pratar om.... bil, skoter, motorcykel så är du ganska säkert körd i garantifrågor på motorn om du ändrat programvaran i ECU. Behöver ju inte ens vara ett problem som relaterar till trimningen, det blir problem med garanti/försäkring ändå.

Maskinskadeförsäkring om du har en sådan efter garantitid gör ju samma analys på verkstad som när fabriksgaranti gäller, och om än nån försöker programmera tillbaka som original så syns alla dessa åtgärder i ECU. Extern förvrängning av signaler så org. boxen tror allt är frid och fröjd så har man då betydligt bättre utgångsläge i en sådan situation.

Ute på fältet så matar MCX-maskinerna bättre oavsett rototester eller annat. Den tysta MCX-slutburken är ju också en riktigt bra grej, låter nästan original. De maptunade maskinerna jag sett har då låtit högt nå jävulskt med allt vad det innebär i dessa skoterhatar-tider från omgivningen. Varför låter de så förhannat högt? Det är då inte fränt på något vis, endast irriterande.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror inte psycho Dave överhuvudtaget tar in garantiåberopande i sin åsikt.

Ett riktigt sprut förvränger inte signaler, det blir aldrig lika bra som en box som gör "rätt från början".

Men jag förstår hur du tänker.

Bästa är ju att sätta dit med en riktig box, så kan orginalet ligga på hyllan om man skulle behöva.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
I år går det ju att köpa en tystare rjwc ljuddämpare så problemet med ljudnivån är kanske inte lika stor grej from i år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Hehehe, ja det går ju att se det på två sätt vad som är bättre.

1. Bättre för plånboken
Om man inte vill stå för vad man gör så kan man köra en extern box som lurar motorstyrsystemet och som kan potentiellt sätta motorns säkerhetssystem ur funktion. Sedan kan man låta alla andra ta notan när motorn går i bitar då man kan undanröja alla bevis.

2. Bättre för motorn
Om man vill stå för vad man gör så kan man köpa en anpassad mjukvara i motorstyrsystemet som inte lurar eventuella säkerhetssystem. Tyvärr så får man ju stå för notan själv om det går åt helvete och kan inte lasta kostnaden på alla andra.

Ja den RJWC dämpare som Maptun använde lät för jävligt, och det har Maptun erkänt. Men som nämndes så ska de ha en tystare på gång om de inte redan har den.