Malmens led

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Det finns inga isar som är att lita på iår!
Är det inte ruskat över sjöar och vattendrag åk inte! Åk inte på sidan om markerad led på sjö.
Det gäller för hela gällivare kommun.

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Om man inte ska kunna åka på 30+ cm tjock is över sjöarna så vettefan... Däremot är de reglerade vattnen väldigt förrädiska nu.

A

axelsson_vpg

Tror det är dåligt läge. Sist jag hörde var det ungefär samma status som i Arvidsjaur = ingen sladdning. Slut pengar. Återkommer om den, rykten är besvärliga...

Det jag dock kan berätta om med SÄKERHET är att jag inte har EN ENDA isbit framför stugan vid Råneå älv. Förvisso är det strömt där jag håller till, men det brukar ändå vara fruset en yta på flera tusen kvadratmeter vid denna tid på året, tillräckligt fruset för att gå på. Men nu... INGENTING!!!! Hade kunnat ha båten sjösatt fortfarande, utan att ljuga. Helt isfritt vid stranden.

Stora delar av Malmens led går på älven, så om ni ska åka, se tilll att ha säkrat upp sträckorna med ledansvarig innan ni åker. Har svårt att tro att sträckan Råneå-Lassbyn är farbar.

Ring Jonny, numret lämnade jag tidigare i tråden. Han är gud, det han säger gäller.

Vafan de här var ju dåliga nyheter.... Så älven är isfri och större delen av sträckan gr på älven? De lät som ett nederlag för oss :(

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hela älven är ju inte isfri såklart, men det är betydligt sämre läge än det brukar vara denna tid på året.

Då man kommer in en bit i landet så går leden inte så mycket på älven, men i början är det långa sträckor älvkörning.

Som sagt, ring Jonny.

A

axelsson_vpg

Är det inte ruskat över sjöar och vattendrag åk inte! Åk inte på sidan om markerad led på sjö.

Hur ser de ut? Kan man köra luleå-gällivare på fredag?

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Det finns en grupp på Facebook som heter "Malmens Väg" där kommer det lite uppdateringar om leden, om ni kör på fredag så skriv gärna ett par rader om hur det gick för vi tänkte köra Luleå-Gällivare 4-5 februari.

A

axelsson_vpg

Det finns en grupp på Facebook som heter "Malmens Väg" där kommer det lite uppdateringar om leden, om ni kör på fredag så skriv gärna ett par rader om hur det gick för vi tänkte köra Luleå-Gällivare 4-5 februari.
Facebook? Jag e för gammal, fyller ju snart 25. Har ingen med andra ord... Ingen som vet om man kan köra den riskfritt?

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Tror att Gällivare - Nattavaara är sladdat, Det går en led från Råneå via Andträsket, innre/yttre Fällträsket mot Niemisel, vet dock inte om denna led är körd eller om sjöarna är körbara, vi tänkte ha denna led som backup ifall älven inte är farbar.

A

axelsson_vpg

OK tack.. blir ev. att åka till arvidsjaur istället över dagen då... :(

Anda800

Medlem
20 dec 2010
8
0
1
Love Rynbäck skriver på Malmensväg gruppsidan på Facebook 19 Jan :

"Gunnarsbyn - polcirkeln sladdad o klar idag. Håll er på leden på sjö och älv. Istjocklek 15 - 30 cm."

Johnny Engman har sladdat Polcirkeln - Nattavaara med skoter idag 25 Jan
Ta det försiktigt på myrarna för det verkar finnas kallkällor som tinar upp leden underifrån på vissa ställen