Mach1:a beter sig lite lustigt.

Grubbe

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Vad kan det bero på? Det gnisslar och gnekar som fasiken ifrån min variatorpå min 98:as mach1:a. Ska det vara så eller? Det är bara på dom lägre varven man upplever det. Men remmen slirar inte eller så.. Kanske lite på de lägre varven varför det gnisslar.
Sen så klinkar och skrammlar det som ifrån variatorn på låga varv. Ska det även vara så? Eller vad är problemet?

Sen så känns det nästan som att den får lite väl mycket soppa under några hundra varvtal där vid 3-4000r/pm. Men annars så går den som en raket. Vad är problemet?

Hur gör jag för att se om den går för fett/snålt?

Tack för svar!
 

Edge

Semi PRO sledder
1 jan 2000
34
0
0
Drivaxeln

Har du kollat så att det inte är drivaxellagret som håller på att ge upp. Bakom sekundären finns en smörjnippel där fett skall pressas in.
Jag hadde ett sådant ljud som du beskriver med följd att drivaxeln gick av!! på en formula PLUS.

 

vojma

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Förtydligande:

Smörjnippeln sitter på vänster sida av drivaxeln under sekundärvariatorn. Det är svårt att se nippeln men om man stoppar dit handen så känner man den. Är det någon som vet hur ofta man ska pumpa in fett där? Räcker det med varje säsong eller ...?