Mach 1 med konstig framvagn ?

formula671

Rookie sledder
20 feb 2010
10
0
0
Jag har en mach 1 där jag har problem med att mattan bara anligger mot marken på 2 kamrader bak och det resulterar i extremt dåligt fäste.
Vad beror det på ? Kan man justera ? Är helt ny på skoter och är tacksam för all hjälp.:hahaha:

formula671

Rookie sledder
20 feb 2010
10
0
0
Jag tänker om det är något i framvagnen som gör att mattan inte ligger an ens om man sätter sig på skotern. Mattan ligger alltså an bara på 2 kamrader bak.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det verkar som att din främre boggiedämpare fram är nertryckt. och fastnat i det läget.
antingen har den frusit fast eller fastnat rejält.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja då har du troligen fel på främmre dämparen. den kan ha frusit fast, den brukade göra så för mig på en indy jag hade, men man ställde bara in den i ett varmgarage så att den fick tina så var den som den skulle sen. prova det

formula671

Rookie sledder
20 feb 2010
10
0
0
Jag har ställt den i varmgarage och det går att trycka ned framfjädringen något så den har inte frusit fast eller fastnat men jag tror det sitter fel d.v.s för lång dämpare med för hård fjäder. Tack för alla tips. Det ser ut som man kan ändra läget på armen som vickar plåten som stötdämparen sitter i för att få ned frammen. Tvärlänkarmarna pekar nedåt max som man tittar på gummidamasken där dom sticker ut typ som den skulle vara i upphissat läge. Stryrningen är extremt trög och det är extremt högt tryck på skidorna men det är klart den svänger ju bra !

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
snackar du om framvagnen eller boggien att det går att trycka ner och svänger?
ditt fel sitter i boggien inte i framvagnen.

formula671

Rookie sledder
20 feb 2010
10
0
0
Ja, jag menar att det går att trycka ned framvagnen men fjädringen är väldigt hård.
Jag tyckte att främre dämparen på boggien såg rätt ihoptryckt ut men jag skall kolla imorrn. Är boggien delbar på nåt sätt fram/bak eller är den helt homogen ?

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Dämparn har typ skurit eller frusit...

Men fördelen är ju, du har en bra Attackvinkel...
Lägg ner nu!!

Boggien är inte delad, den är i ett stycke.
Vad du måste göra för att få lös boggien är :

1. släppa på mattan, finns en sk. mattspännare längst bak på boggien
2. lossa alla bultar som du ser att boggien sitter fast med, i ditt fall så är det 4 bultar.
3 häng upp bakdelen av skotern och då borde du kunna få lös boggien.

formula671

Rookie sledder
20 feb 2010
10
0
0
Ok, men är det nå´t i boggien som gör att den har högt tryck på skidorna och mattan hänger i luften framtill ?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ok, men är det nå´t i boggien som gör att den har högt tryck på skidorna och mattan hänger i luften framtill ?

ja det är främmre boggiedämparen som har frusit fast eller gått sönder i hoptryckt läge, och när den dämparen fastnar i ihoptryckt läge då lyfts framdelen av boggien upp och du får ett grymt skidtryck.

formula671

Rookie sledder
20 feb 2010
10
0
0
Skall kolla imorrn och ta kort och lägga ut. Den står i varmgarage sedan i fredags då jag köpte den.

formula671

Rookie sledder
20 feb 2010
10
0
0
Äntligen hittade jag felet. Det var i boogien förståss. Det hade lossnat helt 2 st bultar som håller framvaggan med dämpare i schack.
Sen kom den ner så fint i fram och hela mattan ligger i backen. PROVTURSDAGS !
Vi kom 2 meter bakåt sen låste sig alltihopa. Det visade sig att kedjan varit för löst spänd och den rappade över på lilla kedjedrevet/backdrevet och kom i kläm och låste hela drivningen.
Vi skruvade bort transkåpan och släppte lös kedjan och spände kedjan och nu är det dags för provtur !
Återkommer med bilder och info senare !
GLAD !:hello:

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Äntligen hittade jag felet. Det var i boogien förståss. Det hade lossnat helt 2 st bultar som håller framvaggan med dämpare i schack.
Sen kom den ner så fint i fram och hela mattan ligger i backen. PROVTURSDAGS !
Vi kom 2 meter bakåt sen låste sig alltihopa. Det visade sig att kedjan varit för löst spänd och den rappade över på lilla kedjedrevet/backdrevet och kom i kläm och låste hela drivningen.
Vi skruvade bort transkåpan och släppte lös kedjan och spände kedjan och nu är det dags för provtur !
Återkommer med bilder och info senare !
GLAD !:hello:
Precis vad vi försökte säga ( :
Bra att det löste sig.