Mach 1 670 -95

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Lite frågor om denna maskin.. var ligger toppeffekten vid vilket varvtal alltså? tycker den varvar lite våldsamt nära 9000 88-8900 iofs var det under acc. å i ca 140 att det ökade farten, men jag undrar som sagt vad ska det varva variatorn står i läge 3 å det är ny rem, går satans bra i övrigt, tar lite våldsamt med bränsle men jag kör inte snällt direkt men är 4 liter normalt? annars undrar jag om ngn har lite trevliga tips man kan göra för att få en än trevligare maskin... tacksam för svar
 

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Varvtal!

Jädrar vad högt skotern varvar! Jag kan säga att peaken borde ligga omkring 7600-7800 varv på en standard maskin! Min Mach 1 -93 med samma motor men med 40mm förgasare och FAST Twinpipes varvar ca 8000 så jag tror att du övervarvar din maskin något otroligt! Ett tips är att justera om variatorn så att den inte varvar lika mycket under hela utväxlingen! 4 liter kan väl vara normalt om man har pluggen i styret ganska ofta, vilket man oftast har, men visst ska du kunna köra 2-2,5 liter milen!
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
varv

Jo jag blev lite oroad av varvtalet, just innan varvräknarn slutar ingen röd markering iofs men max varvet ska väl helst ligga just över topp effekt för att variatorn ska växla rätt. Undrar därför var är topp effekten (vartal) 125hp är i denna motor om det sklijer mellan dessa? vilket läge ska variator ställas för mindre varv står som sagt i 3 nu var varvar den minst vid konstant fart? typ 100. iofs kan variatorera kärva så den växlar fel, men den går så pass hårt så det känns inte så att en 92Rxl på led tappade rejält mot mig (ospårat) över 120 å uppåt.. förslag?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
TRA

lägre siffra = lägre varv
ställ den i läge 1 om du vill ha lägre varv i maskin
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Summit

Läge 6? borde den inte varva mer i detta läge.. eller fattade jag helt fel trodde att om jag ställde den på 1 eller 2 skulle jag sänka toppvarven lite.. fast nu beror det väl oxå på snurran din, är den helt standard? enkel eller dubbelpipa, 40 eller 44 gasare? min står som sagt i läge 3... ändå varavar det som satan... dags för variator översyns skulle jag tro..
 

summit6701

Rookie sledder
1 jan 2000
14
0
0
Pågång...

Jo, den är helt orginal.
Jag har tänkt att lämna in skotern för genomgång av variatorerna,el om man gör det själv.