m8000 fel med gasen

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Hej jag kör en arctic cat m8000 -15 ltd och har lite problem. Det är så att ibland (inte alltid) när jag ska trycka på fullt för att dra rulle eller ta mig lös så händer det liksom inget. Jag drar på fullt och skotern går tillbaka till tomgång (den dör inte) och jag måste hålla in gasen 1-2 sekunder eller släppa för att kunna gasa sen igen. När jag däremot kör på 4.000 rpm eller liknande och trycker fullt då är det inga problem. Någon som vet vad det kan bero på? får den inte nog med luft eller soppa? som sagt den dör inte utan den bara fortsätter på tomgång.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Låter som den vanliga boggen som finns på många av dessa maskiner. Tror inte det är löst med någon uppdatering heller. Någon ac expert får gärna rätta om det är fel..
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Alla arctic caten jag ägt med 800 motorn har varit så, varit värre på vissa och lite mindre på andra. Får du boggen väldigt ofta så kan det vara reed ventilen som är slitna. Finns även mod för att flytta lufttempgivaren som vid original placering kan också förvärra problemet. På min nuvarande M8000 från 2017 är problemet värre än de förra skotrar jag haft, så ska kolla reedventilerna på sommaren. Kan tydligen vara såpass slitna redan vid 3-400 mil att de förvärrar boggandet.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Ang. bogg...På min gamla M800 flyttade jag ner lufttemp mätaren framför spjälhuset (sitter normalt längre upp i insugs kanalerna).
Blev betydligt bättre, men inte helt bra. Då uppstår det bara om man har plågat den lite. Och sedan stannar en stund. Då kan första gasning bli en bogg, men väldigt sällan. Innan kunde det hända om man stod å trixade vid en stock eller back och drog på. Men det är borta efter flytten av givare. Sägs vara problem med att luften i insugs kanaler värms upp. Så något mer finns att utforska! På min A1 2019 så finns inte problemt. Hade även en M8000 -18 i USA 3 dagar. Inget på den heller. Misstänker att ctec 2 är kurerad från detta. Ivf så har jag inte fått det under ca 100h.
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Ang. bogg...På min gamla M800 flyttade jag ner lufttemp mätaren framför spjälhuset (sitter normalt längre upp i insugs kanalerna).
Blev betydligt bättre, men inte helt bra. Då uppstår det bara om man har plågat den lite. Och sedan stannar en stund. Då kan första gasning bli en bogg, men väldigt sällan. Innan kunde det hända om man stod å trixade vid en stock eller back och drog på. Men det är borta efter flytten av givare. Sägs vara problem med att luften i insugs kanaler värms upp. Så något mer finns att utforska! På min A1 2019 så finns inte problemt. Hade även en M8000 -18 i USA 3 dagar. Inget på den heller. Misstänker att ctec 2 är kurerad från detta. Ivf så har jag inte fått det under ca 100h.

Var skaffade du kittet ifrån?

Lite meckigt att man ska behöva komma ihåg en kabel när man lyfter av fronten bara..
Skulle vara ypperligt om man kunde jacka in sig på rätt kabel i stammen bara.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Hej, köpte från SLP part 14#199 i US of A. Men du behöver inte spendera några pengar....med den fantastiska kursen SEK vs. USD. Går bra att bygga om själv.
Se bifogat fil på monterings instruktion. Kitet innehåller egentligen bara skarv med kontakter..samt en tape bit! Men då man tar bort givare från huven. Så finns inte längre något behov för snabb kontakt. Man kan klippa loss och löda in förlängningskabel i mellan stam och givare. Bara att montera en bättre tape över original hållet (precis som i beskrivning). Borrmall för givar placering finns i beskrivningen jag bifogat.
Passa sedan på att kolla "mesh" upp vid intagen uppe på huven. Är limmade på undersidan och tenderar att släppa (utan att man ser det). S
Samt ta dig tid och skruva isär huven och lägg silikon i skarvar. (har gjort det på en parkerings plats i snöstorm på 2h, så det fixar du enkelt)
För alla huvar...även 2020 är kass monterade och drar lätt in snö. Speciellt längst fram mot insuget. Lätt att man "bankar" in i ett träd å trycker till plasten. Man tycker allt ser bra ut..men en lite glipa kan uppstå. Och så drar man in snö. Sitter ihop bättre med lite silikon.
Har även satt spinnaker/segel tape över dessa skarvar. Men å andra sidan så ser man inte om det glipar då..men brukar kolla med handen innan varje körning. Men jag är lite knäpp...

Lycka till.....
 

Attachments