M800 2013 variator

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Hej. Precis köpt skoter och har inte alls nå mycket skotervana och helst inte på arctic. M800 2013 sp.

Tycker tillslagsvarvet är hyfsat högt och man får gasa ganska så mycket innan den börjar driva. (Kanske är normalt när det är en lössnö maskin med 800?)

Varenda gång när man backar och ska framåt så klonkar det till i drivningen (sekundären?). Kan bli från start också när man stannar helt och ska iväg. Är man försiktig på gasen så låter det inte men trycker man till riktigt så hör man att det klonkar till sen är det som vanligt. Det är alltså aldrig under körningen bara från start tills den åker iväg. Låter ju inte något farligt alls men vill bara höra! Annars mycket fin maskin, mycket att åka med! 😃
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hej,

Nu är jag kanske sent ute men tänkte dela mina erfarenheter

Klonkandet kommer från sekundären och händer nog oftast när man backar och sen kör frammåt, har själv bytt till team tied på min m800 2013 så slipper man det, men om det inte stör så är det bara att köra.

Höga tillslagsvarvet, om variatorn annars är original är oftast pga bussningarna är dåliga, kan så klart vara vikterna som tjärvar, eller att primären behöver tvättas om den är rejält smutsig, men tippar på bussningarna.

Då kan man göra som jag på min 2012 xf 800 och renoverade variatorn och ställde in rörligaskivan och remmens distans till 0.5mm och då blev den riktigt mjuk att köra och klonkadet försvann också nästan helt och hållet, kostade ca 3600kr med jobb. Billigare alternativ är att köpa ett ABC kit från knracing var man får mer kontakt till yttrebussningen och kan ställa in skivans och remmens distans utan att skruva upp variatorn. Det gjorde vi på brorsans M800 2012 och blev riktigt mjuk och fin att köra och tillslags varvet hamnar där den ska. kostade 1550kr.

Lycka till.