M8 hcr 2011

nedlles

Aktiv medlem
16 mar 2010
64
0
6
Tja. Har en m8 som jag har lite funderingar över.
Efter jag har kört ett tag med skotern så kan den ibland nästan slockna om jag ger full gas nästan som att nån trycker ner nödstoppen men sen går den bra igen hur länge som helst. Detta händer inte särskilt ofta. Nån annan som upplevt samma sak?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Om nödstopslinan blitt utbytt så trycker den inte ner pluppen i mitten riktigt.
Detta fel hittades på en kompis maskin.
Kolla den nästa gång du är ute å kör genom att rucka lite på stroppen.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Då kan den nog va brytaren i gasen också eller att du trycker snett på gasen om det bara händer ibland?

Eller så är det samma problem som flera har med boggningar.

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Hur kopplar man lättast ur dödaren i gasen har samma problem på min M8 -11 det är EJ boggningar på min iaf, har testat en 800 -13 som har det felet och dom uppför sig helt olika..

Ja jag har letat här på forumet men ej fått resultat!

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Frågan är fortfarande hur man kopplar ur dödaren då..

Eftersom jag får samma problem när jag klättrar och bryter i gasen har jag svårt att tänka mig nått annat!

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Såg nu att du skrev de, var för snabb :) dödarn = sluten eller öppen krets.. Prova ohm mät den intryckt eller öppen, skarva ihop eller kör avklippta kablar..

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Hade liknande problem med min Hcr (11). Öppnade gasblocket (4 torx) och plockade bort brytaren. Sitter en kontakt det bara är att dra ur därinne. Blev bättre då. Men rengjorde brytaren och satte tillbaka den efter jag testat. Onödigt att köra över nån om man får gashäng och har kopplat bort den.

Dock har jag problem att ibland så dör skotern ordentligt. Särskillt när man ska skråa åt höger. Men börjar misstänka nödstoppslinan som Thullen säger. Eftersom det nästan bara händer när man hänger ut åt höger dvs att linan blir lite sträckt. Och den kan bli tjurig att starta när man ramlat av så den åkt ut. Så ska byta ut den och kolla om de blir bättre.

Men hur beter sig din maskin? Måste du släppa gasen och ta om? Om man håller tummen konstigt på gasen kan den bryta på brytaren. Men öppna upp i gashandtaget och kolla så allt står rätt till. Lite pillrigt att få tillbaka alla kablar när de ska tillbaka. Men lite tålamod så går de fint :).

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Kanon ska kolla gashandtaget, jo det är när man burkar och bänglar den dör då måste jag ta om helt för att få på tändningen..