M8 2011 vs M800

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Tja.
Har tänkt byta maskin till nästa säsong men vet inte riktigt vad man ska satsa på, funderar på en 2011 M8 men samtidigt så skulle det vara kul med nya schassiet, fast det nya känns lite sådär med tanke på div barnsjukdommar. Jag kör en 2006 M5 med F7 motor och 153" matta idag. Ska man byta schassie eller vänta med det???

Tips nån??

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Av de två skulle jag valt 11an.

Jag valde mellan -11 hcr och min -13 m800.

Ångrar att jag inte tog -11.

-14 pc är nog ett styre val än både 12 och 13

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Tänkte nästan det. Fast 14 ser riktigt najs ut och det vore skoj med nytt schassie men det är ju inge kul med barnsjukdommar.

dezzan

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
Lycksele
Stor skillnad mellan 05-08 och 09-11 också, mkt uppdaterade detaljer som känns, har själv en 11 sedan ny, går mkt bra och drift säker. Primär variatorns kors är en svag länk på dom dock.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Ok. Jag tackar för svaren och har bestämt mig för en 2011. Nu ska jag bara bli av med skotern ja har idag.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hur kan ni tycka att HCR är intressant. -10 -11 Vanliga eller LE modellen har ju smalare framvagn och lite trevliga packväskor. Vill man åka bred framvagn är det väl lika bra åka XF.

dezzan

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
Lycksele
Ja hcr har väl inga direkta fördelar om man inte ska köra backtävlingar på hårt underlag.

Vanliga m8 är betydligt bättre i lös snö.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jo, M8an lär ju fungera bättre om man bara kör lössnö men drar man pulka ibland och kör en del led så borde ju HCRn vara ett bättre val.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hur kan ni tycka att HCR är intressant. -10 -11 Vanliga eller LE modellen har ju smalare framvagn och lite trevliga packväskor. Vill man åka bred framvagn är det väl lika bra åka XF.
Även om hcren är bredare än en m8, så är den smalare än en gammal mc och funkar faktiskt bra i snö, och med ledåkningen som det blir så kan det vara trevligt med lite bredare Framvagn.

Ska man köpa en vanligt m8 -11 kan jag lika gärna ha en Pantera 5000, för m8an är extremt ful och ingenting jag skulle kuunna äga med stolthet....

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Kan skriva varför jag valde en HCR och jag kör till 99% skogskörning.
Den ligger i bättre kurs än andra M8an, mycket bättre dämpare, nödstoppslina, hårdare matta som håller bättre och att de är sjukt mycket snyggare än den snorgröna M8an.

Jag väger in på 60pannor och orkar bryta runt den som jag vill.
Lämnar du bort framvagnen + dämparna om du inte kan smala av den själv, så kostar det ca 2500-3000kr.
Alltså så får du skotern billigare snyggare och bättre, så nu kan väl du berätta varför jag ska köpa en "vanlig m8a" :)

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Sen är ett "måste" enligt mig att byta skidor på hcren (11an). För orginalskidorna skär ner i snön istället för att flyta ovanpå. Annars har hcren som Jonte skriver bättre dämpare vilket inte skadar. Enda som är lite jobbigt är att den blir klumpig när man kör sakta pga framvagnen. Sen vill den inte lyfta skidorna lika lätt som en vanlig m8 vilket är till fördel när man ska uppför.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kan skriva varför jag valde en HCR och jag kör till 99% skogskörning.... Alltså så får du skotern billigare snyggare och bättre, så nu kan väl du berätta varför jag ska köpa en "vanlig m8a" :)
Okej okej den enda man i slutändan ska övertyga är sig själv.

Jag utgick ifrån att M8- 10 -11 var väl bara LE modellen. Med 39-41" framvagn och Fox Float. Där -11 hade en grönfärg som det finns åskikter om..
HCR -10 -11 har 42-44" men klassiska Fox Zero Pro med "titanium" Coilover.

Jag har tidigare haft en 41" framvagn och vill i vart fall inte ha bredare. Så länge jag åker Mountain maskin.

Däremot kolla man på M800
-12
M800 HCR Float EVOL 40-41"
M800 SNO PRO Float 2 40-41"
-13
M800 HCR Float EVOL 42-43"
M800 SNO PRO Float 2 38-39"

Gick själv i samma funderingar till för bara ett litet tag sedan.
Slutade med en M800 SP -12:a med 38-39" framvagnskit.
Hade det inte blivit en -12:a hade jag valt en -11:a "snorgrön" SP LE. Pga smalare framvagn, Float dämarna och väskkitet som följde med.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Hehe kul att se engagemanget hos folk i denna fråga, ang M8 ltd så håller jag med i färg och utseende frågan, ful som få men sånt går alltid att ändra på, har ju även kikat på hcr:en och den är snyggare fast det är den bredare framvagnen som känns fel fast som Jonte96 säger så kan man ju alltid smala av den. Jag kör 98% lössnö i skogen så jag kan ibland tycka att M:en är för bred, inte mycket men just dom där sista 2cm när man har kilat fast skoterfan mellan två björkar i världens backe. :)

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Det är samma små kylare på m8 och hcr 2011. M8 2011 finns för övrigt även som vit, men inte många.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

dezzan

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
Lycksele
Kan skriva varför jag valde en HCR och jag kör till 99% skogskörning.
Den ligger i bättre kurs än andra M8an, mycket bättre dämpare, nödstoppslina, hårdare matta som håller bättre och att de är sjukt mycket snyggare än den snorgröna M8an.

Jag väger in på 60pannor och orkar bryta runt den som jag vill.
Lämnar du bort framvagnen + dämparna om du inte kan smala av den själv, så kostar det ca 2500-3000kr.
Alltså så får du skotern billigare snyggare och bättre, så nu kan väl du berätta varför jag ska köpa en "vanlig m8a" :)
Hcr går sämre i lös snön beroende på den för hårda mattan och annan setup på fjädring. Dom gräver diken i snön istället för att kliva upp på snön.

Klass skillnad mellan m8 och hcr i det djupa :)

Hcr är mer en ledräser och klättrare på hårt underlag ;-)

En bra påsk skoter.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Det här med fjädring går ju alltid att justera.
Men jag tycker då att vanliga M8an vill gå sämre i snö, eftersom att den går upp på rullen alldeles för mycket och du tvingas ta om gasen och sedan så sitter du fast:)
Fast skillnaden är ju minimal och du kan alltid justera boggien som du vill.

Det enda som talar för M8le är den smalare framvagnen men som jag skrev ovan... så går det ju att kapa den man har, alternativt köpa en smalare och sälja den man har.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
I mina ögon så måste nya chassit anses vara en vinnare, redan när man öppnar kåpan på släpen är det ju avgjort!?
Nä okej då kanske inte men 11an ser ju nästan ut som en f7 från -03, ny åker jag iof en xf med mountain dyna och den känns trots bred framvagn lätt att skrå med och hålla linje trots hårt underlag så en M måste ju vara ännu enklare att hantera. Bara att göra om styr utslaget på 12an så tycker jag den är bra, testade dock en hcr i fjol med "std" styrning och den kändes grymt tungjobbad jämfört med boondockern jag hade då.

dezzan

Medlem
25 nov 2007
34
0
1
Lycksele
Det här med fjädring går ju alltid att justera.
Men jag tycker då att vanliga M8an vill gå sämre i snö, eftersom att den går upp på rullen alldeles för mycket och du tvingas ta om gasen och sedan så sitter du fast:)
Fast skillnaden är ju minimal och du kan alltid justera boggien som du vill.

Det enda som talar för M8le är den smalare framvagnen men som jag skrev ovan... så går det ju att kapa den man har, alternativt köpa en smalare och sälja den man har.
Går den på rullen är framdämparen i boogie fel justerad. Max 5 gängvarv ska synas under muttern. Annars blir den som du beskriver.

Rätt justerad m8 är grym i snön.

Hcr är inte byggd för lös snö körning, det är mer en hybrid.