M8 2009 (nått att ha eller?)

Bozze

Medlem
23 feb 2009
8
0
1
Luleå
Tjena alla som gillar att skotta puder och klättra uppför berg där alla skarasågar går bet.

Har funderingar på att uppdatera mig från en Mountain catt 800 02:a till en ny M8. Är det någon kan ge lite betyg och info om vad man i allmänhet tycker. Har bara sett nått test med M1000 09:a men ingen M8.

Mycket tacksam för alla åsikter!

Bozze
 

Bozze

Medlem
23 feb 2009
8
0
1
Luleå
För att vara lite mer specifik i frågan.

- Hur bra tar den sig fram i riktigt mycke snö
- Sitt- och körställning
- Känns motorn klen eller finns det nog med pulver
- Kända problem sedan tidigare på M8:an
- Hur är mattan, bra grepp, hållbar mm
- Argument för att köpa eller inte köpa

Tack på förhand

Bozze
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
1. Den tog sig längre än min Assault (besviken :p)
2. Perfekt körställing stående och sittande.
3. Finns tillräckligt med motor för att ta sig fram i djupsnö. 142hk
4. Ingen aning
5. Bra matta 153"
6. Skulle jag köpa en ny pudermaskin nu skulle det stå mellan M1000, M8 och Assault men den äger jag redan.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Lätt den bästa pudermaskinen jag har kört! En M1000 är inte alls lika rapp och köper jag en ny pudermaskin står det mellan en M8a eller en RMK

Den är sjukt lätt att styra runt i pudret med, skråkörning blir en barnlek. Lite vinglig på led men va fan.. Bra fjädring och bra drag i motorn, men tycker nästan att den behöver kittas i variatorn. Lite klent chassie men det kanske bara är jag som kör för hårt?
annars en rå skoter!
 

Bozze

Medlem
23 feb 2009
8
0
1
Luleå
Tackar för bra svar Jimmy & Jonathan. Kul att höra egna erfarenheter, sedan gör det ju inget att det i princip bara är positiva saker :)

Körde för övrigt med en RMK 800 155" -09:a i helgen vilken var riktigt grym. Tog sig över allt utan några som helst problem och såg ut att vara riktigt lättkörd + smidig. Den har ju 12Hk till och 4mm längre kammar så den kan vara svårslagen jämfört med M8:an.

Nån som kört dessa två skortrar (M8:an & RMK:n) och kan uttala sig?

Bozze
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
polaren kör RMK och jag kör M8a. Körde ifrån han senast i helgen under kraftlinan (variaerade mellan 12-15 dm). M8an drog 1,4 liter milen på ledkörning, medans RMKn tog närmare litern mer. I lössnö var det inge snack om att M8an kom fram bättre.
 

Bozze

Medlem
23 feb 2009
8
0
1
Luleå
Faan va gött då, låter ju riktigt intressant! Behöver kanske inte fundera så mycke till då, bara å slå till med andra ord. Hörde för övrigt med en polare nyss att den skall vara riktigt smidig i snön och att man i princip gör vad man vill med den. Å inge skit har man då hört, nice.

Jag tar en!
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
inte för inte att ACs försäljning gick upp 51% i staterna i slutet av -08
det ska visst även vara svårt att hitta -09 m8 där pga efterfrågan