M 8000 2014 misständer lite innan den stannar men går att starta efter en liten stund.

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Under fjällresa i helgen så misstände skotern till lite innan den stannade och var stendöd i typ 5 min men gick att starta efter en liten stund. så där höll den på från och till. Är lur på att statorn farit, går den att mäta upp?
Skotern startar och hur bra som helst på tomgång nu, har provat stå på tomgång i ca 10 min och den har inte stängt av.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja de är stor risk stator är väck. Leta åt ohm värden och vika kablar du ska mäta på så kan du ha tur att den visar fel värde. Men den kan visa helt rätt värde också trots att den är väck. Värme och vibrationer gör att lindningen kan kortsluta mot något eller åka isär. Mät den kall och sedan just när den lägger av så lär du se motståndsfel. Om du har statorn lös kan du värma den med hårtork och mäta samtidigt. Värdet ökar normalt ca 10% när den är varm men de ska såklart inte sicka iväg flera hundra ohm. Du kan även knacka på statorn vid mätning och värmning för att simulera vibrationer från motorn.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Ungefär så där gick grabben gamla ski-doo 600 sdi fast den stannade inte helt men gick sämre och sämre hur som helst bytte tändspole och sen gick den som vanligt igen.
 

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Ja de är stor risk stator är väck. Leta åt ohm värden och vika kablar du ska mäta på så kan du ha tur att den visar fel värde. Men den kan visa helt rätt värde också trots att den är väck. Värme och vibrationer gör att lindningen kan kortsluta mot något eller åka isär. Mät den kall och sedan just när den lägger av så lär du se motståndsfel. Om du har statorn lös kan du värma den med hårtork och mäta samtidigt. Värdet ökar normalt ca 10% när den är varm men de ska såklart inte sicka iväg flera hundra ohm. Du kan även knacka på statorn vid mätning och värmning för att simulera vibrationer från motorn.
Ok, var och testa idag, körde 20-25 min på parkeringen men den stannade inte dock har hantagsvärmarna slutat fungera, ska prova möta upp imorgon