Möjligen felsäkert läge? e-tec 800 - 12

Gustaus

Medlem
7 nov 2015
6
0
1
Hej!
Min tumvärmare var urkopplade när jag köpte skotern så jag beslutade mig idag för att åtgärda problemet, jag kopplade in kablarna från tumvärmaren in på samma fas som hantagsvärmaren. Sedan när jag startade skotern lät den bra på tomgången men när jag gasade brölade den bara. Jag fick för mig att det antingen var någon säkring som flugit eller att datorn gått in i något felsäkert läge, kollade säkringen som sitter på höger sida under kåpan och den var det inget fel på. När jag har startat skotern så indikerar inte datorn på något fel, varken någon lampa som lyser eller något som verkar annorlunda från sitt normala beteende. Jag har själv aldrig varit med om att den gått in i "felsäkert" läge om det nu finns någon sådan funktion eller ej. Kanske finns något annat som har gått snett?
Att tillägga, efter jag insåg att skotern inte fungerade kopplade jag genast ur min nyinstallerade tumvärmare och återställde allt som det var innan jag började meka.

Tacksam för hjälp.
Mvh Gustav.

Gustaus

Medlem
7 nov 2015
6
0
1
Den låter bra på tomgången och brölar inget där, men när jag gasar så brölar den kraftigt. Du menar att gaswiren kan ha blivit lite mer spänd sedan jag satt fast den på gashandtaget igen och det är därför den lever sitt egna liv?

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Antirunaway, ja gaswire höljet ligger i spänn.
Ta bort luftburken å känn på spjället tills du hittar vart det är.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Japp, om den vägrar varva upp och endast ändrar motorljud så är jag 99% säker på att gaswiren blivit för sträckt.
Om inte spjällägesgivaren går tillbaka till helt stängt så får man detta fenomen, helt utan synliga varningslampor.

Det var för övrigt jag som lärde Mulle detta en sen decemberkväll förra året ;)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om du inte kan lösa det på annat sätt än att justera wiren så finns det en justeringsskruv ovanpå spjällhuset, 10mm nyckel behövs, kan vara lite trångt att komma åt, men fullt möjligt utan att ta bort mer än variatorskyddet.