Mått

hkanjoh

Ny medlem
2 apr 2020
1
0
1
69
Umfors/ Lycksele
Yamaha ET340 någon som vet om detta mått??på vajern som styr vilken oljemängd motorn skall ha.måttet regleras på förgasaren
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag antar måttet är hur sträckt vajern ska va. Jag brukar ställa in alla oljepumpar så armen går tillbaka helt mot stopp men spänna vajern max dvs inget slack alls på vajern då får de för mycket olja typ över 2,5%. Sedan mäter jag hur mycket olja den tar vid varje tankning och justerar in spelet tills den tar 2 % olja i förhållande till soppaåtgång. Efter 3-5 tankningar har man hittat rätt inställning och de går utmärkt att räkna på allt från 10l småtankningar till 40l tankningar.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Motorn ska vara varmkörd så att du kan justera in tomgången ordentligt, så att den är stabil. Det gör du med skruven som trycker på gasspjällsarmen (vilket påverkar sträckningen på oljepumpsvajern)
Med detta justerat så kan du stänga av motorn och justera in rätt spel på oljepumpsvajern. Det är enkelt... Ta tag i vajerhöljet vid förgasaren och dra upp, nu ska avståndet vara 25mm mellan vajerhöljets underkant och överkanten på justerskruvshylsan som vajerhöljet ska sitta ned i. Skruva på justerskruven till rätt avstånd och dra fast kontramuttern.

Samma 25mm gäller för alla äldre Yamaha, t.ex EX, SS, SRV, EC, XLV, BR mfl mfl

Hittade en bra bild med beskrivning:
28826
 
Last edited: