Måste jag byta kolvar!??

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Hejsan jo nu är det ju snart midsommar å då börjar man fundere lite här i Dalarna. Det är så att min zr 800 - 01a har gått 800 mil och alla sägar att `` är det inte dags att byta kolvar snart´´, men jag tycker den går så bra i motorn å varvar som den ska så jag undrar om det vrkligen behövs bytas kolvar i den och i sånna fall till vilka kolvar ``märke´´ Tacksam försvar:ciao:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Nää varför skulle du behöva göra det?
Är det ett kännt problem att kolvarna spricejker på dessa modeller?
I förebyggande syfte är det så klart billigare att byta kolvar nu än när någon gått sönder.
Ska du byta rekomenderar jag orginal Suzuki kolvar.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min Zr 900 -03 Tog sig ganska precis 800mil på original kolvarna sen fick jag ett ganska kraftigt ras. Men det var mest för att det var dåligt underhåll av ägarn före mig och av mig också.

Jag tycker du skall byta kolvar. Och som thullen säger köp original kolvar. Prata med Bengansmotor. Jag fick mina original kolvar föra sommarn för 900kr/st, komplett kolvsatts.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ta upp cylindrarna och kolla hur kolvarna ser ut. Ser dom bra ut så byter du bara ringarna i vilket fall som helst, för det nöter inte på kolvarna förrän ringarna är slut.

N

N_w

Ta upp cylindrarna och kolla hur kolvarna ser ut. Ser dom bra ut så byter du bara ringarna i vilket fall som helst, för det nöter inte på kolvarna förrän ringarna är slut.

men men, låna en kompmätare och testa istället för att ta och slösa sig en hel dag bara för att skruva isär motorn och (ksk) gör du det i onödan! kolla med en kompmätare först, kolla så de är jämnt med kompression i bäggi cylindrarna. Äre de så äre bara att tuta och köra tycker jag!:ciao:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
men men, låna en kompmätare och testa istället för att ta och slösa sig en hel dag bara för att skruva isär motorn och (ksk) är det inte ens nödvändigt! kolla med en kompmätare först kolla så de är jämnt med kompression i bäggi tvån äre de så äre bara att tuta och köra tycker jag!:ciao:
Jag tycker han ska byta dom iaf, för den har ju gått 800mil och förr eller senare blir ringarna slut och då börjar det ta på kolvarna ordentligt.

N

N_w

Jag tycker han ska byta dom iaf, för den har ju gått 800mil och förr eller senare blir ringarna slut och då börjar det ta på kolvarna ordentligt.

men äre jämt i bäggi ska de hålla ännu en vinter tycker jag!, men troligtvist är det ju inte de eller beror vell på hur man skött motorn och hur man använt skotern:)

visst i detta fall hade jag inte tvekat att byta!, men ska man bara skruva isär och kika de är ju meningslöst gör man de så stoppar man dit nya kolvar/ringar + packningar bara för allt besvär

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Man kan ha jämt i båda cyllarna när han testar nu åsså kör han 50mil så kan han ha 0 i ena å 9 i andra.

Ta isär och byt bara ringarna om kolvarna ser bra ut, sen byter du packningarna också.

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Man kan ha jämt i båda cyllarna när han testar nu åsså kör han 50mil så kan han ha 0 i ena å 9 i andra.

Ta isär och byt bara ringarna om kolvarna ser bra ut, sen byter du packningarna också.
Okej vad brukar ett sett kosta, ungefär med kolvar å packningar?:ciao:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En kolvsats gick på Ca 900kr för mig när jag köpte av Bengansmotor till min Zr 900. Vet inte vad packningarna kostar. Det är två O-ringar i toppen, ingen packning.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
O-ringarna till topparna var inte billiga. Jag vart tvungen att köpa en (den innersta) gick på 280:- :afraid:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
O-ringarna till topparna var inte billiga. Jag vart tvungen att köpa en (den innersta) gick på 280:- :afraid:
Hehe. De va då fan inte billigt :afraid: När jag köpte en ny APV-vajer till min stod de på förpakningen 800kr :afraid: Men då vi känner han som var arctic handlare här i ström väldigt bra så fick vi den till ett mkt bra pris då jag köpte lite mer saker.:) En ny förbättrad cylinderfotspackning som går att återanvända kan jag rekomendera om man ska köpa nya cylinderfotspackningar ;)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Arctic har haft återanvändnningsbara cyl fotspackningar sen urminnes tider STD (håller minst 10 kolvbyten) , oringarna i toppen håller alltid men spec dom inre tenderar till att bli för långa , att låta dom torka å sen ha dom i frysen funkar ibland , några ggr har jag med ytterst lite motorsilcon limmat ner dom i spåret, med rätt teknik kan man även trycka ner dom i spåret med topplocket .....

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Okej. Men dom jag köpte var gjorda i 3 lager, ett lager i nån mkt tunn plåt lr liknande som ligger mellan nått annat som ja inte är säker på vad det är.. Tror dom brukar ha dom ibland när dom timmar å så..
Det är orginalpackning.
tunn plåt mellan två gummifilmer.

Väldigt sällan man måste byta packningar på arcticmotorerna.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Så såg inte org packningen som satt under mina cylindrar ut när ja tog lös dom. de var som en lite halvkladdig pummipackning. Jag bytte då den som satt där blev lite skadad då jag tog lös ena cyllindern.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har hört att kolvarna kan se hur bra ut som helst, men utmattat material blir poröst så det kanske ser bra ut på utsidan... Nää om den har gått 800mil hade jag inte ens funderat på att byta kolvar när den är isärplockad. Lika att köpa nya