Det beror på vad motorn kommer från för maskin - om den bara har en lysspole som är avsedd för växelströmssystem för belysning mm , om den har dubbla spolar (en för belysning, en annan för batteriladdning), eller om den kommer från en skoter som enbart har haft likströmssystem (t ex vissa Lynx).
Är det ett enkelt växelströmssystem så ska lysspolen jordas i ena änden (den kan vara jordad redan på tändplattan, det kan också hända att det finns en utgående kabel från motorn som ska jordas i chassi). Alla förbrukare samt spänningsregulatorn kopplas parallellt mellan den andra ledningen från lysspolen (fas) och chassi (nolla/jord).
Ofta, men inte alltid, är fasledningen gul när det rör sig om Rotax. Nollan kan t ex vara svart eller gul/svart.
Om det finns flera lindningar så gäller det att inte förväxla dem.
Det säkraste är att studera elschemat för den skoter motorn kommer ifrån, eller om det inte är tillgängligt, dokumentera och mäta upp kabelstammarna för att se hur det var gjort från början.