Lynx X-Trim 900 Ace 2019, vad tror ni?

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Ny modell, men är nog ingen större skillnad mot förra året?
Några synpunkter, erfarenhet från tidigare modeller? Kommer nog beställa en, men är den för slö?
Kommer köra led med passagerare.
Är ute efter en driftsäker maskin som går mjukt iväg när man startar. Inte som Rx1:an ”Warrior” som jag hade för några år sedan.
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Ny modell, men är nog ingen större skillnad mot förra året?
Några synpunkter, erfarenhet från tidigare modeller? Kommer nog beställa en, men är den för slö?
Kommer köra led med passagerare.
Är ute efter en driftsäker maskin som går mjukt iväg när man startar. Inte som Rx1:an ”Warrior” som jag hade för några år sedan.
Min pappa har en 900ace och jag en 600etec, båda xtrim sc i rex2 chassiet. Vi är båda nöjda och pappas 900 är riktigt fin då den går så tyst o mjuk. Jag tycker 900ace motorn räcker till men jag ville ha den lite ettrigare så det blev därför 600etec för mig.
Jag bytte dock boggiedämpare till begagnade från en boondocker re. Kostade mig drygt 5000kr med inköp + renovering av dom. Skotern blir riktigt fin med den uppgraderingen både för ensamåkning och med passagerare. Pappa tycker dock att hans original funkar bra men mamma har sagt att den ibland slår igenom när han kör i högre tempo (pappa skruvar dock inte på fjäderspänningen när de åker två).
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Kört en -16s litegrann och tycker inte alls den känns slö vid vanlig ledkörning eller så. Självklart hänger den inte bakom en 800 vid full gas men det tror jag ingen förväntar. Inte särskilt mycket slöare än en 600 etec, men såklart några hästars skillnad. Tycker det är en klockren maskin för allroundkörning, går ruggigt fint efter leden och är ju halvlång så man tar sig ändå rätt så bra!
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Det står ”Torrmassa 255 kg” i manualen och 288 kg tjänstevikt i reg.beviset!
Fin maskin ett lättvikts batteri Earth X 36 och en lättare ljuddämpare gissar minus 11-12kg ny tvikt ca 276 kg.
Fin lång tourer.