Lynx re 600, blinkande motorlampa

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Hej!!

Det börjar bli dags att ta tag i skotern inför vintern! Jag har ett väldigt vad jag tycker lustigt fel på min Lynx re 600 2007. Skotern går bra men motorlampan blinkar och är väldigt störande😅

Har googlat och sökt på detta forum och vet att det varit fler som haft problem med detta och det verkar som att några har haft problem med tempmätargivaren. Har ruckat på kablar och gjort rent kontaktstycket till denna utan framgång. Nästa steg är att beställa en ny…

Men frågan är kan det vara något annat fel!?!

Hjälp mig med tankar och idéer..

Det är en förgasarmotor och vad jag vet finns inga andra givare vare sig till luftburen eller avgas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ta loss stora kontakten till ecm boxen och kolla om du ser ärga på stiften för de brukar de bli på dem. Slipa i så fall stiften med någon typ av fil och på med någon typ av fett. Kolla även noga att alla stift sticker ut lika mycket för de kan även ha lossnat från sin lödning i botten kontakt, om någ stift ser misstänkt ut prova då dra ut det försiktigt med en näbbtång för att känna om de är löst. Jag fixade nyss en Rave 600 ecm box som ett stift lossnat från och de är ett helvete. Hör av dig om du hittar ett sådant fel så kan jag ev fixa det.
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Det ska jag kolla.. men fett? Det räcker inte med att bara göra rent? Vad för typ av fett ska man använda isåfall?
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Ta loss stora kontakten till ecm boxen och kolla om du ser ärga på stiften för de brukar de bli på dem. Slipa i så fall stiften med någon typ av fil och på med någon typ av fett. Kolla även noga att alla stift sticker ut lika mycket för de kan även ha lossnat från sin lödning i botten kontakt, om någ stift ser misstänkt ut prova då dra ut det försiktigt med en näbbtång för att känna om de är löst. Jag fixade nyss en Rave 600 ecm box som ett stift lossnat från och de är ett helvete. Hör av dig om du hittar ett sådant fel så kan jag ev fixa det.
Drog loss kontakten till ecm boxen och kunde inte hitta några konstigheter…. 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Drog loss kontakten till ecm boxen och kunde inte hitta några konstigheter…. 🤔
Om du inte såg någon grön eller vitaktig gråaktig yta på stiften så är de nog bra kontakt. Är man osäker kan man putsa lite på stiften med fint 400-800 korn våtslippapper fastimmat på en liten stålpinne/skruvmejsel.
Gick den fullt ut i fjol och har du kunnat köra på gräs så du vet att den går fullt ut nu?
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Om du inte såg någon grön eller vitaktig gråaktig yta på stiften så är de nog bra kontakt. Är man osäker kan man putsa lite på stiften med fint 400-800 korn våtslippapper fastimmat på en liten stålpinne/skruvmejsel.
Gick den fullt ut i fjol och har du kunnat köra på gräs så du vet att den går fullt ut nu?
 

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Den gick för fullt i vintras. Felet kom i slutet av säsongen och hade hoppats på att det bara var en tillfällighet innan jag ställde undan den inför sommaren. Gjorde en start för några dagar sedan och motorlampan blinkar fortfarande.

Har beställt ny tempgivare nu och ska testa byta den
 
Reactions: Boost III

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
Jag hade samma fel på en lika dan maskin RE 07 (600 förgasare) för 100år sedan. Den hade lagrat för många felkoder och det gjorde att motorlampan blinkade. Fick lov att radera "felkoderna" på verkstad innan den slutade blinka. Blinkandet påverkade inte funktionen på maskinen vad jag minns.
 
Reactions: Slagg3n

Slagg3n

Medlem
25 apr 2021
19
1
3
35
Dalarna
Kan uppdatera med att tändspolen och tempgivare är bytt nu och felet kvarstår… nog borde väll lampan släckas av sig själv om felet är åtgärdat och att inte behöva åka in till ÅF och släcka lampan!?!