Lynx re 600 07-08

nojgern

Medlem
27 mar 2013
22
0
1
Sundsvall
Tjena. Ska köpa ny skoter nästa vinter och det står nog mellan en re 600 2007-2008.:bigsmile:

Någon som har någon erfarenhet av dem? Nödvändiga uppdateringar som tex matta, skidor, drev etc.

Vanliga fel med de som man bör kolla vid köp och kolla i garaget sen.
Skillnad på 07 och 08 också?

Hur är 800:an av 08 också?

:)

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Den har inte slp original, det ingick i enduro kittet!
Bra saker att göra på den är väl mattbyte, flytande sekundär, byta skidor och byta insugsgummin till aluminium.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Är det en RE 600 HO eller en 600sdi?
HO(förgasare) kom med slp pp orginal, team variator, mer förstärkningar, andra knappar på styret mm:)

Skulle inte välja powertecen, då du måste fetta in motorn efter 300mil och är betydligt mer tungkörd efter leden.

Skulle valt 600 sdi'n och slp pp/ca pro är ett MÅSTE på lynxen, för annars är den rent av livsfarlig.

ankan_1

Aktiv medlem
21 mar 2010
58
0
6
Kalix
HO(förgasare) kom med slp pp orginal, team variator, mer förstärkningar, andra knappar på styret mm:)

Skulle inte välja powertecen, då du måste fetta in motorn efter 300mil och är betydligt mer tungkörd efter leden.

Skulle valt 600 sdi'n och slp pp/ca pro är ett MÅSTE på lynxen, för annars är den rent av livsfarlig.
Fetta in vevlagren måste ju göras oavsett vilken nyare rotax 600/800 han väljer, så att välja bort powerteken pga det är ju dumt.

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik

Nej, inga slp skidor original på re 600 ho, inte ens på -08 som jag hade för mig...
Hittade en gammal annons:
http://www.stenmarksmaskin.se/lynx-re-600-08--p-12290.aspx

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Som sagt, inga slp skidor på -08.
Fetta lager får man ju göra på alla Rotax serie 3 motorer!
Det som skilljer mellan -07 och -08 är dekaler, styre, drevning och dämparshimsningen.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Varför skulle man behöva fetta in veven om det inte läcker fett? Fettet blir inte gammalt och det försvinner inte om det är tätt. Om fettet försvinner så betyder det läckage och då hjälper det inte med nytt fett eftersom det kommer fösvinna iaf.
Kolla noga efter läckage och lyssna efter missljud.

Vet inte hur mycket det skilljer i dämparkalibrering mellan -07 0ch -08 men -08RE är betydligt hårdare än RC 600sdi/800R

Det man ska gå på vid köp i detta fall är enbart skick, en fin -07 slår en risig -08

Stopprem i boggien ska bytas vid 300mil eller om den börjar se sliten ut, går den av blir det massor utav skrot.

Om stötdämpare är servade av nån som kan så är det en skoter som aldrig säger nej oavsett hur gropig leden är.
Jag hade en -08a med 44matta och SLP skidor, testade att dreva ner den 2 kugg men då gick den inte alls bra så jag fick gå tillbaka till orginaldrevning. -08 hade 15plattors kedja

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix

inte skulle jag säga att dom är livsfarliga jag kör en 08:as 800 p-tek med ctrl skidor och jag finner då inga fel med dom förutom att det skulle behövas lite bättre flyt i pudret.

RE:n min har gått ca475mil och i sommar så ska jag klyva motorn och fetta om veven/byta lager om den inte hinner skära före det dock så har jag motorförsäkring till 20:e feb 2014 + 3 månaders garanti då vi köpte den hos åf.

Det enda som jag egentligen kan säga om den är att se till att det är ordentliga handtagsvärmare på den för jag ska då byta då mina inte känns om jag inte står stilla utan handskar.

nojgern

Medlem
27 mar 2013
22
0
1
Sundsvall
Inte kolvbyte medan du river motorn? Eller går de 500 mil till? Har du någon höjjare eller är det bra original på den?:)

Jag ska köpa en H.O:)

Rwestman

Välkänd medlem
6 nov 2009
214
0
16
örnsköldsvik
Tack för alla svar. Är det någe non slip hjul på dem?

Rwestman: Kör du en 07 som på bilden eller? Bra?
Ja, det sitter non slip drivhjul på dom original.

Japp, jag har en -07 och jag är hel nöjd med min. :) Mycket bra stöt dämpare och gillar skarpt körställningen.
Jag har 44 matta, nerdrevad 2 kugg, slp skidor och fixat lite med variatorerna och jag tycker den går bra utanför leden också bara man håller farten uppe lite.

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Inte kolvbyte medan du river motorn? Eller går de 500 mil till? Har du någon höjjare eller är det bra original på den?:)

Jag ska köpa en H.O:)
Som jag har förstått så sitter original höjjaren som är 6"(15cm) på och det är lite lågt för mig men då är jag ju inte direkt kort med mina 193cm. Utti kolvarna så kanske det inte skulle vara en så dum idé