Lynx ranger Mountain 800

Taavo98

Medlem
30 mar 2020
5
0
1
25
Kiruna
Tjenare, jag har problem med min lynx ranger Mountain 800.
Den går riktigt ogämnt på lägre farter den rycker fram det är ungefär som att den klipper även ibland vid gaspådrag . Har även fått problem med strömmen från ingenstans lysen + back har slutat fungera men maskinen startar ändå någon med tips på vart felet kan sitta? Tacksam för hjälp!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om vi bortser från att lyset lägger av så brukar man ta kompprov när backen inte funkar. Är kompprovet jämt med andra cylindern prova byta tändstift. Varför lyset lägger av har jag ingen aning om.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag hade en Ranger Mountain -04 för en massa år sedan, när backen la av på den berodde det på att insugsgummit va helt slut. Kan va värt att kolla upp iaf. Har för mig att det gick att köpa aluinsug till den.
 

Taavo98

Medlem
30 mar 2020
5
0
1
25
Kiruna
Tack för svar! Det verkar hänga ihop back å lysen böt batteri nu fungerar lysen å back men enbart när jag varvat ett tag sedan lägger allt av igen. Kan det vara voltregulator? När lampor lyser fungerar back. Kompen är bra de mättes när jag köpte maskin förra året å kört max 10 mil sen dess då den rycker fram. Provar beställa ny remm å stift så få vi se om de bli skillnad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Låter som laddproblem mät volten på batteriet med motor igång de bör visa ca 14 volt när den är igång. Om den bara visar 12,40 volt så är de fel på laddregulatorn eller statorn/generator.
De lär inte bli bättre med ny rem om den dummar sig när lysen dummar sig.
 

Taavo98

Medlem
30 mar 2020
5
0
1
25
Kiruna
Med rem tänkte jag försöka få bort ryckandet i låg fart. Den visar bara 8volt tydligen jaja bara börja felsöka elen
 

Taavo98

Medlem
30 mar 2020
5
0
1
25
Kiruna
Tjenare, inge framsteg på elen förutom att det fungerar ibland mitt i allt hoppar var mätare å lysen igång å fungerar tills jag slår av maskinen. Men ryckandet beror på bränslesystem då den går rent med choken på. Har även upptäckt att lilla variatorn vibrerar vid tomgång fel på vikter? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang lysen mätare lägger av så låter de som voltregulatorn dummar sig. De är ev gemensam voltregulkator laddregulartor på dem jag har inte kollat sprängskiss på det. Ang variator som vobblar så är de normalt på både rotax 600 och än värre på 800an de är inte vevaxeln elle variatorn som är felande de är hela motorn som skakar i motorkuddarna. De är bara på tomg gasa upp den över 3000v så stabiliseras motorkuddarna och variatorn blir helt stilla åtminstone på en 600a. Om den inte stabiliseras på högre varv har du allvarligt vriden vevaxel och de är vanligt fel på Rotax III serien av 800an.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Om den har gått mer än 600mil så är bussningen till fjäderkoppen slut, eller fjäderkoppen i sig, och då blir det också vobbel och skrammel (mer än vanligt tra skrammel)
 

Taavo98

Medlem
30 mar 2020
5
0
1
25
Kiruna
Tack så mycket
för alla svar! Hittade igår att ena insugsgummi var helt säck undertill därför man missat det. Sedan är jord kabeln lös från voltregulator så man får hoppas det är där felet sitter ska prova skarva kabeln och jorda om .