Luftning av bromsar

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Jag har en arctic cat m8000 -15.
För någon helg sedan gick bromshandtaget på min skoter av (lång historia) och det kom in luft i systemet därav ingen bromskraft. Tog då lös huvudcylindern mm och torkade/rengjorde.

Är inget skotergeni så har följt handledarboken där det står hur man luftar bromsarna dvs pumpa, hålla stängt, öppna luftningsnippeln låta oljan komma ut; stänga luftningsnippeln osv osv men får inget tryck i bromsen och det blir inte stumt.
det har kommit ut både luft och olja ur nippeln men inget händer...
Har nån några tips om vad man kan göra? :)
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Kan ta lite tid ibland att få ur all luft., fler än en gång har man funderat på om något är fel när man luftar skoter- och atv-bromsar.
Fortsätt pumpa och lufta.
 

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
Kan ta lite tid ibland att få ur all luft., fler än en gång har man funderat på om något är fel när man luftar skoter- och atv-bromsar.
Fortsätt pumpa och lufta.
Kan det vara så att huvudcylindern (grejen du pumpar) har tappt funktion av någon anledning? Finner detta hopplöst och har provat göra som boken säger 30-35 gånger
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De är svårt om än omöjligt att göra så på en handbroms som är tom på olja.Tryck i oljan nerifrån via luftnippeln tills de blir fullt uppe i behållaren på styret. Då funkar de direkt med endast lite luftning med den teknik du gjort nu. Trycka i oljan kan man göra med köpta specialpumpar för det eller en stor spruta för kor/häst/elefant eller liknade alt cykelpump som man sätter fast en slangnippel på. Bästa cykelpumparna är de gamla med läderpackning i för de går aldrig sönder av oljan ,nya pumpar med gummi är bara kasta efter man sopat i oljan. Man kan försöka rädda gummitätningen genom att så snabbt som möjligt tvätta ren den med sprit eller förtunning.
 
Reactions: neden och Kaxxa02

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Trycka bromsvätskan bakvägen fungerar väldigt bra! 👌 Kan vara nästintill omöjligt den traditionella vägen ibland. Men jag brukar bara använda en vanlig oljekanna och en slangstump. Det har alltid räckt för mig.
 

Kaxxa02

Medlem
19 jan 2020
15
1
3
21
Boden
De är svårt om än omöjligt att göra så på en handbroms som är tom på olja.Tryck i oljan nerifrån via luftnippeln tills de blir fullt uppe i behållaren på styret. Då funkar de direkt med endast lite luftning med den teknik du gjort nu. Trycka i oljan kan man göra med köpta specialpumpar för det eller en stor spruta för kor/häst/elefant eller liknade alt cykelpump som man sätter fast en slangnippel på. Bästa cykelpumparna är de gamla med läderpackning i för de går aldrig sönder av oljan ,nya pumpar med gummi är bara kasta efter man sopat i oljan. Man kan försöka rädda gummitätningen genom att så snabbt som möjligt tvätta ren den med sprit eller förtunning.
Tackar gud för att du finns. Det funkade. Tog nån gammal cykelpump och pumpade in olja i nippeln å de forsade upp olja i behållaren å därefter stumt, tack så mycket :)
 
Reactions: Boost III