Luftflöde förgasare?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.909
891
113
Kramfors
Det jag kommit fram till under alla år av testande alla förekommande förgasare i både hoj och skoter så vinner en gammal rundtrottelförgasare med typ UFO bricka. Den ger bättre svar och mindre förbrukning än en flatslide.

Enda förgasare som kan slå en ufo försedd rundtrottel är Lectrons förgasare med sin plattnål.

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
det jag inte gillar är att VM gasare blir så lång, nålen sitter längre ut från kolven än vad dom gör på flatslide, kanske inte har så stor betydelse?
det är en ganska stor prisskillnad också mot ett par Crankshop,

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ingenting ... av den anledningen finns det inga bromsmningar eller flödestest att skryta med från tillverkaren , däremot så flödar dom bättre på delgas med bättre vaporiering som följd ..

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
inte om gassvaret blir bättre , men jag tycker du kör med ett par vanliga tmx 34 or från en 440 eller 38or vad hadde du nu ?

jag har sett ett flödestest (gjort av en jag känner) där tm utklassade vm gasarna trots att dom var betydligt mindre ..

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kör me 38or från polaris edge500.
kan man räkna så här:
ett par TM40 sitter på 800cc motorn som ger 130+hk
då flödar dom effekt för minst 130hk, så ett par 36or räcker säkert åt mig.

De jag nu vill veta vilka gasare som är "rappare" i gassvaret VM med UFO eller ett par TM?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.909
891
113
Kramfors
kör me 38or från polaris edge500.
kan man räkna så här:
ett par TM40 sitter på 800cc motorn som ger 130+hk
då flödar dom effekt för minst 130hk, så ett par 36or räcker säkert åt mig.

De jag nu vill veta vilka gasare som är "rappare" i gassvaret VM med UFO eller ett par TM?
Jag säger vm med UFO blir någ rappare än Tm. Slutflödet ser med blotta ögat ut som UFO VM gasare vinner om man är noga med att justera in trotteln så den precis ger full gas och inte hissas för högt!

Sätter man dessutom in Powerplates eller powerving och allt de kallas så blir dem lika rapp som Lectrongasare. Men en Tm blir Också rappare av att sätta in avdelningsplatta (powerving). Men det jäkliga är att Lectron blir rappare också av Avdelningsplatta så lectron vinner ändå som rappast gasare då.

Powerplate ger bäst effekt om den sätts mellan trottel och insug mot cylinder. Men orkar man kan man sätta en på varje sida trottel för ännu bättre svar och soppa ecco. Men jag anser att det duger på insugssida mot cylinder för det är ett jäkla jobb att bygga in.

Avdelningsplatta ger lika bra resultat som UFO bricka ger i gassvar + att plattan gör att man kan bestycka bet snålare och åka riktigt snålt på under halv gas. Eller rättare sagt man brukar bli tvungen att sänka nålen med platta insatt på insugssida.

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Är det viktigt att trotteln inte går för högt vid full mutter även på tm gasare??
Mina går en bit ovanför...