Luftfilter

24 aug 2019
12
0
1
42
Piteå
Är de bra filter å ha på en skoter? Dom tog ju väldigt lite plats iaf! Har nu UNI filter vinklade (snowmobile) modellen.Sett att vissa sätter en böjd silikonslang uppåt och monterar K/N filter stående.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om de nu är Miv filter så är de inte gjorda för olja så de kommer bli tvärtäta på bara 20 mil. Förgasarna spyr ut tvåtaktsbränsle blandat med olja bakvägen så alla typer av filter som inte är anpassade före olja blir tät. Sämst är om man monterar snöfilter typ meshtyg de blir helt igenslagen på bara några mil. Skumfilter klara tvåtaktsoljedimman bäst men de blir snabbt igenslagen av yrsnö under huven de blir som isklubbor. Samma sak med all KN filterliknade tygfilter de tål inte yrsnö men oljedimma går rel bra. Om man bara kör led i fint väder funkar skum och tygfilter men inte i djup snö som tar sig in under huven. Org luftburk med org filtrering in till burk är bäst på alla sättovis.
Jag kör enbart stål myggnät som filter direkt på förgasarna men då törs jag inte köra i yrsnö. Jag har strumpor med mig om de finns risk för yrsnö under huven.
 
24 aug 2019
12
0
1
42
Piteå
Jag har kvar luftburken,men snöfiltret som ska vara uppe på är borta,finns ej få tag på längre.Vad kan man sätta dit istället? Mesh duk blir väl för tätt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Här har du ark med akvarium filter Köp de grövsta filtret (macropor) för så ser snöfilter ut.
Finns ev på svenska djuraffärer också.


 
Last edited:
24 aug 2019
12
0
1
42
Piteå
Nån som vet vars man kan köpa (om det finns) luftfilter som har en typ 90graders vinkel? Har bara sett raka eller svagt vinklade typ stage6,uni.skulle vilja ha dom i princip stående direkt efter gasarna,för mer kall lufts intag.Har sett dom som har stående filter,men går inte se på bilderna om det är en 90graders siliconslang mellan gasaren och filtret,eller att filtret har en originalböj.