Lufta kylsystemet XLT 95?

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Jan-04 kl 01:13 PM (CET)]Hur luftar man kylsystemet på Polaris XLT SP 95?
 

Peter74

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
49
Östersund/Frösön Jämtland
Ställ skotern i uppförslut så att eventuell luft från kylarna & övriga slangar kan ta sig ut via kylarlocket.
Du kan ju ta av variatorremmen när du gör det här. Se till att du har kylarvätska till övre nivån i expansionskärlet. Sen startar du upp motorn & öppnar kylarlocket. (bara vippgrejen) Locket ska sitta kvar.
Den fungerar ju även som låsning, så att locket inte kan skruva upp sig självt.
Nu ser du nog snart hur det kommer kylarvätska farande genom den genomskinliga slangen som mynnar ut vid kylarlocket.
Vätskan kommer ju tillbaka till expansionskärlet.
Det kommer nog lite luftbubblor med förhoppningsvis. :)
Kör några minuter så att motorn blir varm, gärna på lite förhöjd tomgångsvarv. Det ger lite bättre fart på vattenpumpen.
Du ska även känna på kylarna underfotstöden så att de känns ljumma hela vägen, det betyder ju att luften är borta & att de är vätskefyllda.
Sen är det bara till att stänga kylarlocket & kontrollera att expansionskärlet är lagom fyllt.
Viktigt är att se till så kylarlocket verkligen sitter som det ska.
Det är en liten plåtbit som går ner & (låser) det. Dvs ser till så att det inte kan skruva upp sig sen när systemet blir trycksatt.
Det hände mig, som tur va så hann jag upptäcka detta tidigt.
Locket hade skruvat upp sig en aning bara, just för att plåtbiten inte låste locket på plats.
Bara lite kylarvätska hann rinna ut vid kylarlocket.
Hade lyckligtvis med mig en Leatherman som jag kunde böja till den lilla plåtbiten med.
Så nu funkar det toppen :)
Lycka till med luftningen/ Peter